
In periode 1 wordt in klas 3 bij scheikunde 3 het hoofdstuk “Wie zoet is krijgt lekkers” behandeld, over verschillende scheidingsmethoden. Om het geleerde in de praktijk te brengen krijgen de leerlingen de opdracht alcohol te destilleren uit rode wijn.

We beginnen het practicum met een uitleg over de opstelling. Veiligheid gaat boven alles! De meesten weten het al wel: glas buigt niet maar breekt. Daarna mogen de leerlingen dan eindelijk aan de slag met het nabouwen van het prototype. Hierbij worden verschillende vaardigheden aangesproken. Is deze eerste test tot een goed einde gebracht, dan volgt de beloning; een héél groot glas Merlot. De leerlingen brengen de wijn aan de kook waarna het geduldig wachten is op de eerste druppels pure alcohol.

Als alle alcohol uit de wijn is gehaald, mag een klein deel worden aangestoken. Dat is lastiger dan het klinkt. Bij zuivere brandende alcohol hoort namelijk een bijna onzichtbare vlam. Bovendien blijkt voor sommigen het aansteken van lucifers een nieuwe magische life skill te zijn. De volgende uitdaging betreft het afbreken en opruimen. Het glaswerk gaat terug in de kast, niet voor lang, want binnenkort gaan de leerlingen van de vijfde klas hun eigen bio-ethanol destilleren uit bananenschillen, appels of tissues.
We kijken terug op drie drukke en gezellige practica in klas 3. Tijdens het volgende practicum gaan deze leerlingen met een andere scheidingsmethode aan het werk; een proefje met paprika chips…




