Bente kijkt vooruit naar 2050

Gymnasium Apeldoorn

Binnen Geo Future School staan de grote vraagstukken van de 21e eeuw centraal rondom thema’s als energie, water, voedsel, veiligheid, verstedelijking, klimaat, gezondheid, duurzaamheid en globalisering.
De wedstrijd ‘Toekomstbeelden’ is in het leven groepen om leerlingen na te laten denken over hun eigen toekomst. Hoe gaat de wereld er op korte- en lange termijn uitzien?

Bente uit klas 4 heeft zich gebogen over oplossingen voor een duurzamere en meer leefbare wereld in 2050.

‘Je moest een paar onderwerpen kiezen en ik heb geopolitiek, klimaat, food, energie en gezondheid gekozen. Dit heb ik gedaan omdat ik deze onderwerpen erg vond samenhangen, en het belangrijke punten zijn om over na te denken.

De grootste punten die ik gekozen heb zijn: groenere energiebronnen, meer kennis en nieuwe technieken. Met meer kennis kun je nieuwe technieken ontwikkelen en die kunnen dan weer voor groenere oplossingen zorgen.
Ook staan er simpele oplossingen bij, zoals meer plantaardig voedsel en water opvangen.
Ik heb het gepresenteerd op een factsheet, omdat ik dit een mooie en overzichtelijke uitwerking vond.

Ik heb hier onder andere van geleerd welke technieken er zijn die mee kunnen helpen aan een duurzamere wereld, en hoe die werken. Ook heb ik geleerd hoe de dingen die horen bij ‘duurzaam’ veel invloed op elkaar hebben.
Ik mocht dit doen in plaats van economie die paar weken, en ik vond het erg leuk om te doen, want het was weer wat anders dan normaal. Ook vond ik het leuk dat er werd gevraagd naar jouw ideeën over de toekomst, zodat jij er een keer goed over na kon denken
.’

Meer lezen: https://www.geofutureschool.nl/artikel/leerlingen-denken-mee-over-hun-eigen-toekomst