Ons Gymnasium lijkt een zeer gevaarlijke plek te zijn. Aan het begin van het schooljaar werd door de nieuwe brugklasleerlingen jacht gemaakt op ‘de moordenaar’ van meneer ter Horst. Gelukkig werd deze snel gevonden en bleek meneer ter Horst op miraculeuze wijze weer springlevend te zijn.
Onlangs werd de school opnieuw opgeschrikt. Leerlingen klas 4 werden bij het vak NLT (Natuur, leven & technologie) met een tweede mysterie geconfronteerd: een dode dame met de naam Cindy Duvall. Dat was het begin van de speurtocht naar het Hoe, Wat, Waar en Wie. Tijdens een practicum werden vingerafdrukken zichtbaar gemaakt en beoordeeld. Een eerste stap in het vinden van de dader. Naast vingerafdrukken bleken er ook voetsporen te zijn gevonden op de plaats delict. Met behulp van diverse chemische en fysische technieken werden de bodemmonsters geanalyseerd. Bovendien bleek dat op het slachtoffer restanten van chemicaliën waren gevonden, die mogelijk tot haar dood hadden geleid. Met enkele referentiestoffen werd bepaald om welke onbekende stof X het precies ging. Ook de laatste aanwijzing werd geanalyseerd: een bruine vlek op de kleding op de kleding van de verdachte. Door het combineren van alle resultaten hebben de leerlingen deze ‘moordzaak’ uiteindelijk kunnen oplossen.