Contextrijk onderwijs

Van buiten naar binnen

De missie van onze school is al heel lang een Latijnse spreuk: Non scholae sed vitae discimus | Niet voor de school maar voor het leven leren wij. Dit betekent dat wij graag inspirerend en creatief lesgeven. Je zit in de les en hoort iets. Dan denk je na over hoe dit voor jou is. De docenten dagen je uit om jezelf vragen te stellen en goed om je heen te kijken. Juist buiten school of in gesprek met anderen ontstaan toffe ideeën of bedenk je creatieve oplossingen. Je krijgt een brede blik op de wereld en al die kennis en ervaring is van jou. Die neem je overal mee naar toe, je hele leven!

Belofte: Verleg je grenzen – je mag slim zijn

Docent Huib vertelt je graag over het Geo Future School project ‘Kinderen van de wereld’.

Ontwerp je eigen land

Wij bieden de lesstof aan op hoog niveau, want je gaat na het gymnasium waarschijnlijk verder studeren. Prima reden om veel ‘out of the box’ te denken. Zo ook binnen het Geo Future School project Terra Nova, waarin je vanuit wiskunde, aardrijkskunde en geschiedenis aan dezelfde opdracht werkt. Docent Aniek Oudshoorn: “Binnen dit project zijn leerlingen uit klas 1 een geheel eigen land gaan ontwerpen. De geschiedenis, het landschap, de politiek en het klimaat – alles moest nog bedacht worden. Uiteraard goed onderbouwd met echte (zelf bedachte) bronnen. Dus hoe ziet het land eruit, hoe groot is het en hoe hoog zijn de bergen. Welke regering stuurt het land aan. En als het regent, wat is dan de invloed op de waterstand.” Zoals je ziet, zijn er veel dingen om rekening mee te houden. Best wel vakoverstijgend en grensverleggend.

Jelle, Jesse, Judith & Sylvie: “We hadden heel erg veel ideeën over ons land. Daarom hebben we een website gemaakt. Hier kunnen we al onze fantasie kwijt. Ook al is dit project straks afgelopen, we kunnen hier nog altijd leuke dingen blijven posten.”

Groene chemie symposium

Wij halen graag ‘docenten van buiten’ de school in. Dat maakt de lesdagen boeiend en extra leerzaam, juist omdat het anders is. Een mooi voorbeeld is ons Groene chemie symposium, inmiddels al voor de zesde keer georganiseerd. Die dag geven scheikundeleerlingen uit de zesde klas workshops aan derdeklassers. En er zijn gastsprekers die vertellen over hun werk in het bedrijfsleven of op universiteiten. De onderwerpen hebben natuurlijk te maken met duurzaamheid of groene chemie. Weet jij het recept al voor een groene, extra milieuvriendelijke spijkerbroek? Grondlegger van dit symposium, scheikundedocent Tim van Dulmen, is erg enthousiast. “De organisatie ligt helemaal in handen van de zesdeklassers. Zij weten heel goed hoe ze de derdeklassers moeten boeien – geweldig! Ik ben benieuwd over welke actuele duurzame ontwikkelingen zij ons volgend jaar gaan vertellen.”