De enige fout die je kunt maken, is niks doen!

Elk jaar wordt in klas 4 een les reanimatie verzorgd in samenwerking met cardiologen en ambulancemedewerkers van Gelre Ziekenhuizen Apeldoorn. Er zijn meerdere reanimatiepoppen op school aanwezig om te oefenen. In twee uur tijd leren de leerlingen reanimeren! Mirna vertelt dat ze voor de les nog niet zo goed wist wat ze kon verwachten.

“Toen we de aula binnenliepen, viel mij op dat er veel voorbereidingen getroffen waren. Zo lagen er reanimatiepoppen en er waren AED’s aanwezig, waarmee we konden oefenen. De les begon met een PowerPoint en de cardioloog vertelde wat we allemaal zouden gaan leren en oefenen. Eerst kregen we een filmpje te zien waarin een voetballer op het voetbalveld een hartaanval krijgt. Daardoor leerden we hoe het eruit ziet als iemand een hartaanval krijgt. Daarna vertelde de cardioloog ons stapsgewijs wat we moeten doen om iemand die een hartaanval heeft gehad zo goed mogelijk te helpen. Met behulp van een reanimatiepop liet hij zien hoe we zijn uitleg in de praktijk kunnen toepassen. Na alles nog een keertje doorgenomen te hebben, was het tijd om zelf te gaan oefenen… Dat was best zwaar.
Ik vind ik het erg goed dat we deze lessen krijgen. Het is belangrijk om te weten wat je moet doen als iemand in jouw buurt een hartaanval krijgt en hulp nodig heeft.  Zoals de cardioloog zei: ‘Je moet niet bang zijn om het fout te doen. De enige fout die je echt kunt maken op zo’n moment, is niks doen.’ Het was voor mij ook niet zomaar een les, maar een les voor het leven. Oftewel: Non scholae sed vitae discimus!’’

Mirna, klas 4

Reanimatie-onderwijs op scholen

Bij een hartstilstand zijn de eerste 6 minuten van levensbelang. Hoe sneller er wordt gestart met reanimeren en een AED aangesloten wordt, hoe groter de kans op overleven. Daarom is het van groot belang dat ook jongeren een hartstilstand kunnen herkennen en leren reanimeren. Het Gymnasium Apeldoorn is een van de weinige scholen in Apeldoorn die aan het project ‘Reanimatie-onderwijs op scholen’ (ROOS) van de Hartstichting meedoet.

Onze school heeft voor drie schooljaren een samenwerkingsovereenkomst voor het reanimatieonderwijs gesloten met de Hartstichting. Als blijk van onze maatschappelijke betrokkenheid hebben we een gevelbord ontvangen van de Hartstichting.

Meer lezen: https://www.hartstichting.nl/reanimatie/leer-reanimeren/reanimatieonderwijs-op-school