Duurzaamheidsvraagstukken

Leerlingen GFS verdiepen zich in duurzaamheid – samenwerking met Provincie Gelderland

In de afgelopen maanden hebben de leerlingen van klas 3 bij GFS zich intensief beziggehouden met een bijzonder project rond het thema duurzaamheid. Dit project is tot stand gekomen in samenwerking met de Provincie Gelderland en had als doel jongeren op een actieve en praktische manier te betrekken bij actuele duurzaamheidsvraagstukken.

Het project werd op school afgetrapt met een introductie door ambtenaren Nina Holman en Corine Dokkum van de provincie. Zij gaven de leerlingen een inkijkje in het werk van de provincie en lieten zien welke rol zij speelt in onze dagelijkse leefomgeving. Vervolgens werden zes casussen gepresenteerd, elk opgesteld door een andere ambtenaar. Deze casussen behandelden prikkelende en relevante vragen zoals: hoe kunnen we ons in de toekomst duurzaam verplaatsen met behulp van het STOMP-principe? Of: moeten er klimaatlabels worden ingevoerd, en hoe rechtvaardig zou dat zijn?

In kleine groepjes gingen de leerlingen aan de slag met één van deze casussen. Ze verdiepten zich in hun onderwerp, formuleerden onderzoeksvragen en leerden hoe je goede deelvragen opstelt. Daarbij hadden ze tussendoor tweemaal (digitaal) overleg met de ambtenaar van hun casus. Leerlingen ontdekten hoe je praktische informatie verzamelt: hoe schrijf je een bedrijf aan voor een interview, hoe bereid je een enquête voor en verspreid je die effectief, en hoe voer je een goed gesprek met een professional zoals een makelaar?

De uitkomsten van hun onderzoek werden verwerkt in een wetenschappelijke poster. Daarbij leerden de leerlingen hoe je informatie overzichtelijk en helder presenteert: wat zet je wel en niet op een poster, hoe houd je het kort en krachtig, en welk lettertype is eigenlijk prettig leesbaar?

De feestelijke afsluiting van het project vond plaats op donderdag 19 juni tijdens een bezoek aan het Huis der Provincie in Arnhem. De dag begon met een busreis vanuit school, waarna de leerlingen bij aankomst hun eigen posters bewonderden die al klaarstonden in de centrale hal. Na een warm welkom met drinken en een plak cake, werd de groep in tweeën gesplitst.

De ene helft nam plaats in de raadszaal voor het provinciespel: een levendig debat waarin leerlingen de rol van politici aannamen. Ze leerden hoe besluitvorming werkt en kregen een kijkje achter de schermen van het politieke proces – inclusief verrassende details zoals het effect van een toiletbezoek op een stemming! De andere helft kreeg een rondleiding door het indrukwekkende gebouw, met veel aandacht voor de architectuur, geschiedenis en kunst die allemaal een link met Gelderland hebben. Daarna was het hun beurt om hun posters te presenteren aan de aanwezige ambtenaren.

Na een gezamenlijke lunch wisselden de groepen van programma, zodat iedereen beide onderdelen kon meemaken. Ook de tweede groep leerlingen vertelden vol enthousiasme over hun bevindingen van hun onderzoek en lieten zien hoe serieus ze zich hadden verdiept in de complexe duurzaamheidsvraagstukken van vandaag en morgen. De ambtenaren waren zichtbaar onder de indruk.