Een nieuwe sport voor de Olympische Spelen

In Geo Future School module ‘Olympische Spelen’ zijn de vakken wiskunde, lichamelijke opvoeding en natuur- en scheikunde en met elkaar verbonden. In november, december en januari werkten leerlingen in klas 2 aan een nieuwe demonstratiesport* voor de komende Olympische Spelen in Parijs of Milaan, zomer 2024.

*Een demonstratiesport is een sport die tijdens een groter evenement wordt beoefend met als doel zichzelf te promoten.

In de voorbereidende fase maakten de leerlingen video’s van sporten als speerwerpen, sprinten en verspingen. Deze video’s analyseerden ze met het programma Coach. Ze leerden data af te lezen uit de metingen en te verwerken in diagrammen. Daarna mochten de leerlingen helemaal losgaan met het bedenken van een nieuwe sport.

Tijdens de laatste les werden de nieuwe sporten aan elkaar gepresenteerd. Voor ons als docenten was het genieten. De vreemdste sporten met rare regels hebben wij voorbij zien komen. Sommige oplossingen waren wat aan de morbide kant, zoals ‘het maakt niet uit wat je in je nerfgun doet, kogels zijn ook toegestaan’. Er waren ook sporten waarvan we dachten ‘dat is leuk om een keer echt te doen’.

Een van de sporten die mij is bijgebleven is rolschaatstrefbal, bedacht door het groepje van Annelijn, Leviano en Niels. Het was mooi om hun proces van begin tot eind mee te maken. Ze waren op een leuke, gezellige manier bezig met de sport, met tijd om te werken en tijd voor ontspanning. Ze dachten goed na over verschillende niveaus voor hun sport door ballen voor te schrijven die verschillen qua gewicht en grootte. Ze stelden kledingvoorschriften op en bedachten een naam voor een Apeldoornse club en een landelijke bond. Ze bedachten hoe hun demonstratiesport rolschaatstrefbal kan doorgroeien naar een echte Olympische sport.

Maarten Huizinga, docent natuurkunde

Bekijk ook het filmpje waarin Stephan Nuesink (docent lichamelijke opvoeding) vertelt over de module ‘Olympische Spelen’.