Fraeye historie ende al waer: een geslaagde dag in boekenstad Deventer

De leerlingen van klas 4 hebben zich de afgelopen periode bij Nederlands verdiept in de literatuur van de Middeleeuwen. Ze hebben Middelnederlands leren ontcijferen (selden sach ic soo groot wonder!) en zijn inmiddels helemaal thuis in de wereld van hoofse ridders, vrome (en niet-zo-vrome) monniken en pratende dieren.

Op dinsdag 19 november kwam deze stof wat meer tot leven, toen we met klas 4 de historische boekenstad Deventer bezochten. We kregen een rondleiding in de Athenaeumbibliotheek en ontdekten hoe deze schatkamer van boekenstad Deventer ontstaan en gegroeid is, wat de rol was van de Moderne Devotie, en hoe belangrijk de verbinding tussen boeken, kennisdeling en onderwijs altijd al geweest is. We werden meegenomen in de geschiedenis van de boekdrukkunst: van handgeschreven boeken, soms rijk versierd (met recht een monnikenwerk), naar de eerste gedrukte werken die van de pers rolden. In de bibliotheek werd de geschiedenis bovendien tastbaar: we lieten stug perkament door onze vingers gaan, hadden een ganzenveer in de hand en bekeken de in een kantlijn gekrabbelde aantekeningen van een middeleeuwse student.

Vervolgens maakten de leerlingen een korte stadswandeling langs onder andere de Waag en de Lebuinuskerk. Uiteraard was er ook nog wel even tijd om een oliebol te scoren (geheel in stijl, want deze versnapering werd zeer waarschijnlijk in de middeleeuwen al gegeten).

Leerlingen aan het woord

We gingen op dinsdag 19 november op excursie naar Deventer met de hele jaarlaag van klas 4. We begonnen de excursie met een busreis naar Deventer. De bus was ’s ochtends helaas wat later door het slechte weer en files. Desondanks hebben we een leuke en leerzame dag gehad. We gingen eerst naar de Athenaeumbibliotheek, waar we een interessante uitleg hebben gekregen over de boeken van vroeger en hoe ze die maakten, van met de hand geschreven tot van de drukpers. Ook ging het over de bibliotheek zelf en soortgelijke plekken.

Vervolgens gingen we nog een stadswandeling met opdrachten maken. Deze opdrachten waren niet heel moeilijk, maar ook niet te makkelijk. De opdrachten zorgden er namelijk wel voor dat je een groot deel van de stad ging ontdekken. We waren ook nog even vrij, dus hebben wij persoonlijk met een aantal amices een frietje en een kadaverstaaf (lees: frikandel) gehaald. Uiteindelijk gingen we weer terug met de bus (die uiteraard weer te laat was). Naar onze mening was dit een leuke en leerzame excursie. Wij vinden zelf dat de school nog wel vaker soortgelijke activiteiten mag inplannen!

Met vriendelijke groet,
Hugo en Roderick-Jan uit 4b