Geschiedenis schrijven

Klas 4 op bezoek bij Bibliotheek Athenaeum

Leerlingen uit klas 4 hebben op 27 oktober een bezoek gebracht aan de oudste stadsbibliotheek van Nederland: Bibliotheek Athenaeum in Deventer. De bibliotheek is gevestigd in voormalige kloosterpanden, hartje Deventer. Hier worden eeuwenoude gedrukte boeken en middeleeuwse handschriften tentoongesteld. Een medewerker vertelde over het ontstaan van de bibliotheek in de 16e eeuw. De leerlingen hoorden hoe boeken werden gemaakt in de Middeleeuwen en bekeken de handgeschreven boeken.
Caitlin vertelt dat het enorm veel werk was om een boek te schrijven of te kopiëren. “De boeken werden met de hand geschreven. Dat duurde maanden tot jaren. Papier was er toen nog niet; men schreef op perkament gemaakt van dierenhuiden. Het dunste en mooiste perkament werd gemaakt van de huid van ongeboren dieren. Een boekje dat hiervan gemaakt werd heet een abortiefje. De arme dieren … Gelukkig kwam er aan het eind van de Middeleeuwen veel verzet hiertegen en werd gestopt met deze methode.”