Op 13 november vond op school het jaarlijkse Groene-Chemiesymposium plaats. Deze dag staat in het teken van groene en duurzame scheikunde en wordt geheel georganiseerd en verzorgd door zesdeklas leerlingen met scheikunde in hun profiel.
De klas 6 leerlingen hadden presentaties voorbereid voor leerlingen in klas 3, onder andere over natriumbatterijen, duurzaamheid in het eigen lab, omzettingen van afval tot eiwit, papier maken van gras, oplichtend perovskiet. De derdeklassers konden kiezen uit acht routes die elk bestonden uit een vijftal presentaties. Gedurende de dag werden ze vergezeld door een 6e klasser die hen zowel rondleidde als hun vragen beantwoordde.
Langs deze weg krijgen de leerlingen in klas 3 een beter beeld van scheikunde dat hen kan helpen bij hun profielkeuze. Bovendien ervaren de 6e klas leerlingen hoeveel zij geleerd hebben in 3 jaar scheikunde. Een vaak gehoorde opmerking bij de voorbereiding was “Wat, weten ze dat nog niet?”
Na de lunch gingen voor jaarlaag drie de lessen weer als normaal door, maar de 6e klassers kregen nog twee lezingen van (door de organisatie geselecteerde) gastsprekers en hadden tussendoor een gezellige borrel. De lezingen gingen over algen als voedingsbron en als grondstof. De sprekers kwamen van een universiteit en uit het bedrijfsleven, wat een goed beeld gaf van zowel de uitdagingen van onderzoek als de obstakels bij het commercialiseren van een (letterlijk) groen product. Dit was een goede aanvulling op het thema van groene chemie. Al met al was het een geslaagde en leerzame dag!