Herdenking 4 mei Apeldoorn

Op 4 mei was de jaarlijkse herdenking in het Oranjepark. Onze school werkt hier normaliter aan mee doordat twee van onze leerlingen dan in de Grote Kerk de levensverhalen voorlezen van verzetsstrijders uit de Tweede Wereldoorlog of van soldaten die tijdens latere vredesmissies zijn omgekomen. Ook worden kransen gelegd in het Oranjepark.

Vanwege de coronamaatregelen moest de herdenking dit jaar op een andere wijze vormgegeven worden en is er door de Stichting Bevrijding ’45 gekozen om een film te maken. De teksten zijn dit jaar voorgelezen door Pieter Lampe en Bente Bosscher en opnames hiervan zijn voor de meivakantie gemaakt. Samen met de opnames van de kranslegging heeft dat geresulteerd in onderstaande film.

Het mooie van deze opzet was dat Pieter en Bente heel positieve en emotionele reacties kregen van de kleindochter van verzetsstrijder Reinier en de moeder van soldaat Timo.