In klas 1 zijn leerlingen een dagdeel per week bezig met de Geo Future School module “het verhaal van je leven”. Ze doen onderzoek naar waar zij vandaan komen, waar ze zijn opgegroeid en wat dat betekent voor hun beeld op de wereld. Ze kijken ook naar de vraag: waar ga ik naartoe? In letterlijke zin: de leerlingen zijn hier net nieuw op het gymnasium en leren in deze module niet alleen de school kennen, maar ook de buurt waar de school in staat. Zo hebben ze een audiotour in de wijk “de Parken” gelopen en een puzzeltocht gedaan binnen de schoolgebouwen. Uiteindelijk maken de leerlingen, door het afnemen van interviews met klasgenoten, een audiotour met daarin informatie over klasgenoten: “een verhaal van hun leven” dus. Bijkomend voordeel is dat leerlingen op deze manier oefenen met de vaardigheid samenwerken. Ook leren de leerlingen wat het begrip “standplaatsgebondenheid” inhoudt en dat iedereen met een bepaalde bril naar de omgeving kijkt. Hierdoor kunnen de leerlingen zich hopelijk ook beter verplaatsen in anderen. Daarnaast doen ze allerlei ICT vaardigheden op zoals het delen van bestanden, het maken van filmpjes, etc.


Geo Future School module (GFS) in klas 1 – periode 1 – 2024-2025
‘Ik heb mezelf beter leren kennen en ontdekt waar ik goed in ben. Ook heb ik heb gehoord hoe anderen mij zien’.

‘Je onderzoekt waar je eigen naam vandaan komt en wat je naam betekent. Je gaat een moodboard maken over jezelf, over je dromen of over je smaak. Het gaat erom dat je beter inzicht krijgt in je wie je bent; je persoonlijkheid en karakter. Uiteindelijk maak je een levensbeschrijving, samen met een klasgenoot van wie je nog niet zoveel weet en waar je nieuwsgierig naar bent.’
Erfan