Top 3 van kunstwerken

Op woensdag 28 september zijn de leerlingen van het cluster kunst algemeen van klas 6 naar de Kunsthal en het Depot van Boijmans Van Beuningen te Rotterdam geweest.

In het Depot staan meer dan 150.000 kunstwerken opgeslagen. Behalve de kunstwerken zijn ook alle werkzaamheden met betrekking tot beheer en onderhoud van een collectie te zien. Om de kunstwerken te beschermen tegen stof e.d. krijgen bezoekers van het Depot een witte jas aan met een bijpassend tasje. Het was een unieke kans om de kunstwerken in een andere context te beleven.

In de Kunsthal was o.a. een expositie van Tim Walker te zien in verschillende sfeervolle en spannende ruimtes.

De opdracht die de leerlingen kregen: maak een top 3 van kunstwerken. Vertel in het kort wat je motivatie is en maak foto’s. Het gaat niet om het mooiste, maar wat de meeste indruk heeft gemaakt. Hieronder volgen een paar ervaringen.

Dit vond ik erg cool en absurdistisch, en deze tentoonstelling sowieso vond ik erg op de verbeelding werken, je kan zo verhalen bedenken bij de foto’s.

Ik had niet echt een top 3 omdat ik vaak alles wel mooi en bijzonder vind op een andere manier. Van deze foto (en de tentoonstelling) vond ik het verhaal heel aangrijpend en bijzonder.

Bij deze vind ik de kleuren en de strik erg mooi, de vrouwelijkheid van de foto spreekt mij erg aan.’

Dit filmpje vond ik indrukwekkend vanwege de science fiction vibes en de manier waarop het licht op haar kleding valt.

Deze vond ik leuk omdat ik het opvat als kritiek op het feit dat vrouwenkleding vaak geen of kleine zakken heeft.

Deze vind ik interessant omdat het een jurk is die oogt als een soort harnas. De golvende bewegingen vind ik ook leuk.

Bij deze vind ik de sarcastische ondertoon aangrijpend, en het zette mij verder aan het denken over misogynie in de maatschappij.