Jezelf leren kennen

Het Honours Programma van de Gymnasia (HPG) is een ontwikkelingstraject voor leerlingen in de bovenbouw. Met dit honours programma verdiepen leerlingen zich in een zelfgekozen onderwerp. Ze ontwikkelen zich op hun eigen manier in een aantal competenties en leren zichzelf beter kennen. Het HPG traject start in klas 4 en in klas 6 stellen de leerlingen een portfolio samen dat door twee externe begeleiders wordt beoordeeld. Het traject wordt afgesloten met een eindgesprek en een Honours-certificaat.

Honoursgesprekken

Op dinsdag 14 maart jl. zijn Guusje, Lisa, Emma Tom en Femke afgereisd naar Leeuwarden om hun HPG-traject af te ronden. Ze voerden hun eindgesprek met twee begeleiders van een Gymnasium uit de regio Noord. De eerste 5 minuten van het Honoursgesprek gaat over de keuzes die leerlingen hebben gemaakt. Daarna volgt een gesprek over de ontwikkelde competenties. Dit gesprek zet hen aan het denken en samen met deze “vreemde” ogen kijken de leerlingen nogmaals wat het Honours Programma hen heeft opgeleverd.

Beoordeling van portfolio’s

Docent Maarten Huizinga is begeleider en voerde eindgesprekken met leerlingen van o.a. het Stedelijk Gymnasium Leeuwarden en het Willem Lodewijk Gymnasium. ‘Ik heb gesproken met iemand die drie films heeft gemaakt. Ze straalde toen ze vertelde hoe ze dat had aangepakt. Het was echt een feestje om samen met Jet van Gelder van het Stedelijk Gymnasium Leeuwarden deze leerling te mogen bevragen op haar competenties. Een mooie conclusie was dat introvert zijn geen slechte eigenschap is. Het tweede gesprek was met een leerling die wilde leren wat haar tekenstijl is. Ook zij vertelde vol enthousiasme over haar project, haar tegenslagen en wat ze er van had geleerd. De derde leerling deed een project ‘eigen kleding maken’. In plaats van opgeven, wat ze eerder deed bij tegenslag of vastlopen, had ze nu doorgezet. Een groter compliment is er niet. Het laatste gesprek was met een jongeman van net 16 met een enorme passie voor Grieks en Latijn. Door het HPG was hij er achter gekomen dat hij helemaal zen was bij het maken van vertalingen. Het zal niemand verbazen dat hij de klassieke oudheid gaat bestuderen in Leiden.’

Niet zonder slag of stoot

Van de vijf HPG kandidaten kwamen er helaas maar drie aan in Leeuwarden. Guusje en Lisa reisden met de trein en waren gestrand in Zwolle. Gelukkig konden de twee docenten het gesprek ook voeren via Teams. Zo hadden Guusje en Lisa hun eindgesprek in de bibliotheek in Zwolle. Daarna gingen ze snel terug naar huis om via videobellen met Whatsapp de afsluitende ceremonie mee te maken. De andere drie leerlingen reden met docent Maarten mee en waren op tijd op locatie. Daar hebben de HPG-ers van Leeuwarden hen in de watten hebben gelegd met een lekkere lunch, versnaperingen en een leuke sessie van 30 seconds.

Meer lezen over het Honours programma? Op onze website lees je de ervaringen van Evi en Karlijn en vertelt Yvonne wat het HPG haar geleerd heeft.