Jongeren van nu beslissen straks over de toekomst

Tijdens de nationale MEP conferentie (Model European Parliament) ervaren ruim 150 leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo vijf dagen lang hoe het is om Europarlementariër te zijn. Tijdens diverse vergaderingen gaan de jonge ‘Europarlementariërs’ samen op zoek naar oplossingen voor actuele, grensoverschrijdende problemen binnen Europa. De deelnemers zijn geselecteerd op basis van hun goede prestaties op de schoolconferenties en de provinciale conferenties. Samen met de andere geselecteerden uit hun provincie vormen zij delegaties. Iedere provinciale delegatie vertegenwoordigt één van de lidstaten van de Europese Unie. Elk delegatielid heeft op zijn of haar beurt weer zitting in een parlementaire commissie. In deze verschillende samenstellingen leren de jongeren op een interactieve manier hoe het proces van Europese besluitvorming in elkaar zit.

De nationale conferentie start in de grote steden van vijf provincies. Hier komen de deelnemers in parlementaire commissies bijeen om te vergaderen over het vraagstuk dat hun commissie heeft toegewezen gekregen. Tijdens deze commissievergaderingen houden de jongeren, naast de gezamenlijke Europese belangen, ook de wensen van de te vertegenwoordigen EU-lidstaat in het achterhoofd. Samen met hun commissieleden en de commissievoorzitter stellen zij uiteindelijk (deel)oplossingen voor het vraagstuk op, die ze vervolgens verwerken resolutie. In het verhaal hieronder legt Job uit wat een resolutie is.

Na de commissievergaderingen verdedigen alle deelnemers hun opgestelde resoluties, in de hoop dat een meerderheid van het ‘Europees Parlement’ vóór aanname stemt. Nadat alle resoluties zijn besproken en in stemming gebracht, wordt de nationale MEP-conferentie feestelijk afgesloten. Dan worden de deelnemers bekend gemaakt, die Nederland mogen vertegenwoordigen tijdens de daaropvolgende twee internationale conferenties.

Job nam in 2021 deel aan de nationale conferentie, lees hieronder zijn verhaal:
“De MEP-Nederland week begon voor mij op zondagmiddag, toen de groep leerlingen uit Gelderland samenkwam voor teambuildingsactiviteiten. Het is toch even wennen in een groep met 12 vrijwel onbekenden. Maandag werd de conferentie officieel geopend door de voorzitter van de eerste kamer, de Litouwse ambassadeur in Nederland en Demissionair minister van onderwijs mevrouw van Engelshoven. Hierna begonnen op maandag en dinsdag de eerste vergaderingen van de Gelderse delegatie in Arnhem over ons vraagstuk. Woensdag hebben we naast het vergaderen en debatteren ‘s middags gezoomed met de groep uit Overijssel wat erg gezellig en leerzaam was. Deze Overijsselse groep kwam donderdag op bezoek in Arnhem om onze resoluties samen te voegen. Een resolutie is een uitgebreide probleemschets met de bijbehorende oplossingen. Aan het eind van die dag hebben we ons eindproduct ingeleverd. Vrijdag was de laatste dag, die heel vroeg begon. Om 8 uur zaten wij met zijn allen in de trein naar Den Haag. Alle deelnemers uit Nederland kwamen samen in het Koorenhuistheater. Op deze vrijdag werden alle resoluties besproken en werd er gestemd over het aannemen en daarmee dus goedkeuren van de resolutie. De resolutie van Gelderland/Overijssel werd helaas niet aangenomen. Maar ondanks dat was het een hele gezellige en leerzame week.”