Junior Med (zomer)School

Imme uit klas 5 is geselecteerd voor Junior Med School, een intensief programma van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Ze vindt het geweldig en weet nu al dat ze geneeskunde wil gaan studeren als ze haar gymnasium diploma heeft gehaald. Lees hieronder haar verhaal.

De groepsfoto voor de snijzaal

Tijdens een ouderavond in klas 4 werd Junior Med School geïntroduceerd, bedoeld voor leerlingen met belangstelling voor geneeskunde én wetenschappelijk onderzoek. Ik was meteen geïnteresseerd en besloot deze kans te grijpen. Samen met twee andere leerlingen van onze school begon ik aan het selectieproces. De eerste stap was het inleveren van mijn motivatiebrief, CV en cijferlijst bij de decaan (meneer Wolters). Hij selecteerde twee leerlingen die door mochten naar de volgende selectieronde, en ik was één van hen. Mijn documenten werden opgestuurd naar Rotterdam. Uit ruim 200 aanmeldingen werden 50 leerlingen geselecteerd voor een gesprek. Ook ik werd hiervoor uitgenodigd. In april ging ik naar Rotterdam voor “mini-interviews” met een aantal dokters. Uiteindelijk werd ik samen met 23 andere leerlingen toegelaten tot het programma.

Het hele programma duurt ongeveer een jaar, vanaf de zomervakantie na klas 4 tot de zomervakantie na klas 5. Afgelopen zomervakantie heb ik al twee weken zomerschool gevolgd van Junior Med School bij het Erasmus MC in Rotterdam. Tijdens deze twee weken zijn er 5 verschillende medische onderwerpen behandeld, waarbij theorie en praktijk elkaar afwisselden. 

De eerste 2 dagen stonden in het teken van wetenschappelijk onderzoek. We leerden hoe je een goed onderzoek opzet en welke onderdelen essentieel zijn. Op dag 3 en 4 behandelden we het onderwerp genetica, waar we onder andere leerden over de overerving van ziektes en het aanpassen van DNA. Ik vond de les over dierproeven ook erg interessant.

Dag 5 en 6 stonden volledig in het teken van de hersenen. Een van de hoogtepunten was een patiënt die haar ervaringen deelde na een hersenbloeding. Ook kregen we inzicht in hoe migraine werkt.

Op dag 7 en 8 volgde het onderwerp kanker, waarin we leerden hoe tumoren ontstaan en behandeld kunnen worden. Op dag 8 bezochten we de snijzaal, waar we menselijke preparaten van dichtbij konden bekijken. Dit heeft de grootste indruk op mij gemaakt. De laatste 2 dagen gingen over farmacologie. We leerden hoe medicijnen ontwikkeld worden en hoe onderzoekers bijvoorbeeld bezig zijn met nieuwe behandelingen voor migraine. 

Deze twee weken waren niet alleen heel leerzaam en inspirerend, maar hebben me ook bevestigd dat geneeskunde echt de studie voor mij is. Bovendien heb ik veel leuke en gemotiveerde mensen ontmoet. 

Ik ben echter nog niet klaar met het programma. Dit schooljaar ga ik nog 10 dagen terug en zullen 5 nieuwe onderwerpen behandeld worden. De afsluiting van het programma bestaat uit een 4 weken lang onderzoek in de zomervakantie. We werken dan aan een medisch onderzoek wat ook mee mag tellen voor ons profielwerkstuk. Ik heb er zin in 😊.

Imme, klas 5

*Het cohort dat in de zomervakantie 2024 is gestart, is eind 2025 klaar met het Junior Med School programma. Het Erasmus MC biedt hierna het Junior Med School programma niet meer aan.