Kinderen van de wereld

Muziek-drama docent Huib vertelt over het kernconcept rechtvaardigheid. ‘Kinderen van de wereld’ – zo heet de Geo Future School module voor klas 1. De leerlingen verdiepten zich in kinderrechten en kwamen erachter dat je kansen voor een groot deel bepaald worden door waar en wanneer je geboren bent. Voor de eindopdracht van de module maakten de leerlingen zelf een musical over kansenongelijkheid. De uitvoering was in Gigant.

De Phileas Fogg Theatre group kwam langs op school om met de leerlingen het stuk “Little Victorians” op te voeren. Er werd een beeld geschetst van het leven en de werkzaamheden van sommige kinderen ten tijde van de Industriële Revolutie. Ook luisterden de leerlingen naar Franstalige en Engelstalige liedjes en ‘checkten’ ze het leven van Oliver Twist op kinderrechten. In Gigant bekeken ze de film ‘Tori et Lokita’.

Als eindopdracht schreven de leerlingen zelf een toneelstuk waarin zij als klas het thema ‘kansenongelijkheid’ in beeld brengen. Klassieke talen docent Inès keek een paar minuten mee in het lokaal waar de leerlingen aan het werk waren. De leerlingen werkten een script uit, dachten na over licht en geluid, decor en kleding, passende muziek en een aantrekkelijke poster. ‘Niet voor alle leerlingen is het gemakkelijk’, vertelt muziek en drama docent Huib. ‘Sommige groepjes gaan als een trein, zitten vol ideeën en zijn bijna niet te stuiten. Andere leerlingen zijn afwachtend. Weer andere leerlingen weten echt niet hoe ze dingen moeten aanpakken. Maar dat geeft niet, dat mag. Hier mogen ze het leren!’ De uitvoering van de minimusicals vond in februari plaats in Gigant. Bekijk hieronder een compilatie van de drie musicals.

Klik hier om de volledige versie van de drie minimusicals te bekijken.