Bieb-escape | Lukt het om de kluis te kraken?

Gymnasium Apeldoorn heeft een samenwerkingsverband met CODA. Al onze leerlingen krijgen via school een gratis bibliotheekabonnement, inclusief de mogelijkheid om e-books te lenen bij de Online Bibliotheek. Ook gaan de brugklasleerlingen elk jaar op bezoek bij CODA. Dit keer was er een dubbelprogramma dat bestond uit een BIEB-escape en een rondleiding door de expositie Paper Art.

De BIEB-escape is een spannend spel gebaseerd op een escape room. De leerlingen moeten een code kraken om hun meest waardevolle bezit, hun smartphone, weer uit een kluis te krijgen. Willen ze de goede oplossingen vinden? Dan moeten de leerlingen samenwerken en zoeken naar informatie in de catalogus van de bibliotheek, op internet, in boeken of op flapteksten. Op die manier vergroten ze hun vaardigheden om informatie te verzamelen. Gelukkig zijn er geen smartphones achtergebleven bij CODA.

CODA Paper Art is een tweejaarlijks papierkunst festival. De kunstwerken variëren van kleine objecten en sieraden tot levensgrote installaties. Een groot aantal kunstenaars laat hun interpretaties van het werken met papier zien. Zomaar een paar reacties van de leerlingen:

“Mevrouw, u loopt alle interessante kunst voorbij!”, toen er niet gestopt werd bij een kunstwerk vol met in elkaar grijpende tandwielen en raderen.

“Als ik met een schuin hoofd naar die hazen kijk zijn het net liggende meisjes met vlechten.”