Welkom op het Gymnasium

Gymnasium Apeldoorn

Binnenkort ga je naar het voortgezet onderwijs. Tijd om te ontdekken welke school bij jou past!

Heb jij ook vragen die groter zijn dan een schoolvak? Het echte leven is complex en de toekomst is spannend… Welke rol wil jij daar straks in spelen en welke verantwoordelijkheden horen daarbij?

Vanaf klas 1 ga je één dagdeel in de week ideeën uitwerken over de toekomst van onze aarde. Met je klasgenoten denk je na over complexe uitdagingen waar we allemaal mee te maken hebben. Uitdagingen op het gebied van klimaatverandering, gezondheid, globalisering, energie, water, voedsel, steden, logistiek en geopolitiek.

Kom naar onze informatie- en workshopavond.

En heb je ons magazine al gezien? Klik op de afbeelding en lees meer op pagina 36.

mrt

Tussen 15 en 31 maart 2024 kun je je digitaal aanmelden

jun

Ontvangst nieuwe eersteklassers aanvang 14.00 uur

aug

Start schooljaar 2024-2025

Veel gestelde vragen

Hoe verloopt de aanmelding en toelating?

Het grote moment is daar: de keuze voor een school in het voortgezet onderwijs is gemaakt! De leerling meldt zichzelf aan bij de school via het aanmeldformulier. Dit gebeurt uiterlijk op 1 april. Naast de aanmelding van de leerling ontvangen wij ook het advies van de basisschool. De leerkracht van groep 8 kent de leerlingen goed, daarom vinden wij dit advies erg belangrijk. Dit schooladvies is wettelijk bindend.

Half april volgt dan een officieel bericht of een leerling is toegelaten als nieuwe leerling van het Gymnasium Apeldoorn. Dit bericht ontvangt de leerling rechtstreeks van ons, dus niet via de basisschool. Uiteraard krijgt de basisschool ook bericht over de toelating.

Wil je meer weten of ben je op zoek naar het aanmeldformulier?
Lees hier dan snel verder!

Wat doet een klassenmentor precies?

Iedere leerling heeft ook talenturen op zijn/haar rooster staan. In die uren praat je met je mentor en je klasgenoten over je beleving van school. Hoe is het in de klas is, hoe zijn de docenten en lukt het allemaal een beetje met de vakken en het huiswerk. De mentor is er altijd. Voor een luisterend oor, om de juiste coaching te geven en te helpen om jouw doelen te bereiken. Natuurlijk heeft je mentor ook regelmatig contact met je ouders en je docenten. Samen zorgen zij ervoor dat jij het beste tot je recht komt op school.

Meer lezen

Wat zijn leerlingenbegeleiders en wat is hun taak?

Vanaf het begin zijn er ook twee leerlingbegeleiders aangewezen per klas. Een jongen en een meisje uit klas 5. Als een grote broer en zus loodsen ze je door het eerste jaar heen. Ze kunnen je veel vertellen over school én ze gaan mee op kennismakingskamp. Leroy en Fabienne zijn ook leerlingbegeleider. Ze weten precies wat er in hun klas speelt: “Het is superleuk, want we bouwen echt een band op met de leerlingen. Wij zijn er om ze te helpen met van alles. Soms klop je gewoon makkelijker aan bij je leerlingbegeleider dan bij je mentor.” En hoe is het voor de leerlingen? Mylène vertelt: “Door de leerlingbegeleiders heb je het gevoel dat je niet alleen op school bent. Zeker aan het begin van het schooljaar.”

Kan mijn kind extra bijles krijgen indien dit nodig blijkt?

Gedurende de schooltijd van kan het voorkomen dat een bepaald vak niet zo lekker loopt. Dat je net even wat extra uitleg nodig hebt om het echt goed te snappen. Soms lukt het weer als je met een klasgenoot samen huiswerk maakt, of wanneer je uitleg krijgt van je ouders. Het is ook mogelijk om bijles te krijgen van een ouderejaars. Bijles krijgen van iemand die een paar klassen hoger zit, heeft een groot voordeel. Zij weten welke stof belangrijk is en waar je extra op moet letten.

Wil je meer weten over begeleiding, profielkeuze, dyslexie of huiswerkbegeleiding? Of nog meer lezen over Gymnasium Apeldoorn? Neem dan een kijkje in de schoolgids

Heb je nog andere vragen?

Bekijk het boekje met veelgestelde vragen

Aan het woord

Lekker in je vel
Sylvie

Lekker in je vel

"Ik kan hier gewoon mijn mening geven, ik word niet gepest. Ik draag kleren die ik zelf leuk vind, geen merkkleding of kleding die in de mode is."

Heb jij ons nieuwe magazine al?
Zijn wie je bent
Marescha

Zijn wie je bent

“Er is een fijne en gezellig sfeer op Het Gymnasium, daarom heb ik voor deze school gekozen. Je kan zijn wie je bent en dat voelt fijn, want je hoeft je niet onzeker te voelen over wie je bent. In de tweede week van de brugklas ga je op kennismakingskamp. Zo werd het ook veel makkelijker om nieuwe vrienden te maken.”