Kun je twee keer in je leven gedoopt worden?
Deze vraag stelde een leerling uit klas 3 bij de Geo Future School (GFS) module Zingeving. Ze was die ochtend op bezoek geweest bij de Baptistengemeente aan de Bosweg in Apeldoorn. Daar werd verteld dat een dopeling zelf vanaf 12 jaar de keuze kan maken om voor God te kiezen. Dit verbond wordt bevestigd met de doop door middel van volledige onderdompeling.
Een half uur later hoorde deze leerling in de Grote Kerk dat daar de ouders van een baby kiezen om hun kind te laten dopen, door middel van het sprenkelen van wat druppels water op het hoofd. Hoe zit het dan wanneer dit kind zelf voor God wil kiezen? Kan je je dan nog een keer laten dopen?
Een andere groep bezocht de Drie Ranken en de Barnabaskerk en stelden de vraag: Bestaat er wel een God wanneer je deze niet kunt zien? En zo ja: Stellen jullie God voor als een persoon? Ook alweer zo’n interessante vraag die naar voren kwam en die in beide kerken verschillend werd beantwoord.
Hoewel we in de GFS-lessen daarvoor stil hadden gestaan bij verschillende gedeelde (religieuze) levensbeschouwingen, kwamen deze vragen pas naar voren tijdens het bezoek aan de gebedshuizen.
De derdeklassers zijn na de zomervakantie gestart met de module Zingeving. Ze waren enorm onder de indruk van het interview met bergbeklimmer Wilco van Rooijen. In de weken erna zijn het jodendom, christendom en islam besproken. Wisten jullie dat deze religies veel overeenkomsten hebben? En dat er in Apeldoorn veel kenmerken van deze religies zijn te vinden? Daarna hebben ze aan de hand van de film ‘The Unlikely Pelgrimage of Harold Fry’ kennis gemaakt met een humanistische levenswijze.
Na de bezoeken aan de verschillende gebedshuizen sluiten de leerlingen deze GFS-module af met een onderling interview over hun eigen antwoorden op levensvraagstukken. Daarnaast gaan leerlingen aan de slag om verschillende antwoorden op levensvragen meer zichtbaar en kenbaar te maken binnen school.
Meer respect voor elkaar (s levensbeschouwing): de overeenkomsten zijn groter dan de verschillen!



Geo Future School module (GFS) in klas 3 – periode 1 – 2024
Hieronder lees je het verslag over het bezoek aan de Onze Lieve Vrouwe kerk
De kledingkast met jurken van de pastoor Zelfs de kledingkast ging open voor de leerlingen klas 3 GFS tijdens een bezoek aan de Onze Lieve Vrouwe kerk aan de Hoofdstraat. Pastoor Ten Have begroette ons (in het Latijn) op het plein een half uur voor aanvang van de mis. Lucas werd meteen in het zonnetje gezet, het was namelijk 18 oktober: de naamdag van Lucas. In de kerk legde de pastoor van alles uit over de symboliek die er te zien was en hoe straks de mis zal verlopen. Op fluitertoon (want er waren voorafgaand aan de mis al kerkgangers aan het bidden) werden we door de kerk en het katholieke geloof geleid. In de pastorie ging zelfs de kledingkast open en werd er uitleg gegeven over de kleurrijke, kerkelijke kledij. Vandaag zou de pastoor rood dragen, ter ere van de naamdag Lucas. Nu moest de pastoor opschieten. De leerlingen kregen allemaal een liturgie en korte uitleg over de mis. Daarna werden ze als gasten naar hun plek vooraan in de kerk gebracht. De pastoor verscheen vervolgens twee minuten later, omgekleed en al, om die mis te leiden. Er was een warm welkom voor de 20 gymnasiasten. Tijdens de mis gaf de pastoor speciaal voor leerlingen uitleg wat er gebeurde en waarom. Tijdens de preek werd er aandacht besteed aan de module GFS Zingeving. Wat is het ultieme doel in het leven? Je leert voor de toetsweek, om over te gaan, om je diploma te halen, om een goede baan te krijgen enz. Maar wat is het ultieme doel wat bovenaan staat? Een mooie vraag om over na te denken! Na de lezing (het eerste deel van de mis) begon de eucharistie. De pastoor legde al doende de symboliek van zijn handelingen uit. Ook de leerlingen die geen Communie hadden gedaan werden uitgenodigd om naar voren te komen en kregen vervolgens de zegen van de pastoor. De mis eindigde met het gebed waarbij er onder andere gebeden werd voor de leerlingen om hen kracht te geven voor de aankomende toetsweek. Na afloop van de mis was er ruimte voor stilgebed. De pastoor nam ons daarom in stilte mee naar de pastorie, nadat we vriendelijk gedag waren gewenst door de kerkgangers. Hier was er voor de leerlingen gelegenheid om vragen te stellen. Uiteindelijk sloot de pastoor af met zijn vraag: “Hoe hebben jullie het ervaren?’ Unaniem werd er gezegd dat het een bijzondere ervaring was. Een ochtend waarop geleerd is voor het leven! Mw. Werler, mw. van der Valk, dhr. Wolters en mw. Mulder |

