Excursies Aardrijkskunde in de activiteitenweek
Aardrijkskunde is een spannend vak, het gaat over de echte wereld en biedt leerlingen waardevolle bagage voor hun hele leven. Bagage die ze kunnen gebruiken als ze (letterlijk) op reis gaan of mensen uit andere culturen ontmoeten en bagage die ze straks goed kunnen gebruiken in hun werk.
Aardrijkskunde is een ‘buitenvak’ en leer je het beste met je voeten in de klei. Er met de leerlingen op uitgaan om buiten onderzoek te doen in de vorm van veldwerk of excursies is dan ook altijd weer een feestje. En gelukkig geldt dat niet alleen voor ons docenten.
Het KADASTER, huh? Oh, van Mr Frank Visser, dan ken ik het wel
De activiteitenweek, in de week van 12 -16 mei 2025, viel gedeeltelijk samen met de GeoWeek. De GeoWeek is een initiatief van het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG). Tijdens de GeoWeek krijgen leerlingen van 10 tot 15 jaar de kans om kennis te maken met de praktische kant van aardrijkskunde en geografie. Dit gebeurt aan de hand van expedities die gegeven worden door bedrijven uit de geosector. Voor onze leerlingen uit jaar 1 heeft het Kadaster dit jaar een expeditie verzorgd.
Op aardrijkskundig avontuur met de landmeter van het Kadaster
Dit stukje grond is van jou, dit stukje grond is van mij. In Nederland vinden we het vanzelfsprekend dat landrechten goed zijn geregeld. Elk stukje grond is nauwkeurig door het Kadaster in kaart gebracht. In 70% van de wereld is eigendomsregistratie echter nog niet op orde. Leerlingen kregen eerst een presentatie over de geschiedenis van het Kadaster om vervolgens met de landmeter in de buurt te gaan meten. Niet alleen met de hand maar ook met een echte tachymeter.



‘ik had nog nooit van het KADASTER gehoord, nu weet ik ze wat ze allemaal doen’
‘het hoofdgebouw zelf mogen opmeten was echt heel leuk om te doen’
– Leerlingen klas 1, bezoek Kadaster tijdens de Geoweek-
Duin- en poldersafari in Noord-Holland
Op dinsdag 13 mei stond er een en duin- en poldersafari in Noord-Holland op het programma met de leerlingen klas 4.
Eenmaal ‘on the road’ kregen de leerlingen een foto opdracht om de verschillende landschappen onderweg te leren herkennen en beschrijven. En een geo-kruiswoordraadsel van de geo-fanaten. Reistijd is leertijd 😊.



Van golfribbels, pionierduintjes tot aan muien, zandbanken, paraboolduinen, duinvaluien- en meertjes; de kwartairgeologie met eigen ogen aanschouwen is een van de doelen van de fietsexcursie door de duinen en de polders van Noord-Holland.



Bij de Bleek (35 meter boven NAP) een mooi zicht op de zachte kustlijn, de geestgronden (bollenteelt) en heel in de verte de rookpluimen van Tatasteel. Bij de Kerf (een gegraven gat in de duinen in 1997), de Parnassiavallei, waar zout en zoet water elkaar ontmoeten, of beter gezegd, ontmoetten. De zee, de brandingsgolven, de zon en de wind hebben de Kerf alweer grotendeels gedicht. En bij Schoorl mooi om te zien hoe de natuur zich aan het herstellen is na de grote bosbrand van 2009.



Niet alleen leren door te kijken maar natuurlijk ook door te doen. Op het strand bij Bergen aan Zee aan de slag met het maken van een doorsnede van de kustlijn tot en met de duinen en het meten van de watertemperatuur en -diepte op het natte en droge strand.
Een fantastische en leerzame dag! En als het weer dan ook nog eens mee werkt…
‘ik kijk nu met hele andere ogen naar het landschap’
‘het was een gezellige én leerzame dag’
‘je leert bij het vak aardrijkskunde de theorie in de praktijk te brengen’
‘van tevoren wist ik niet wat ik van de excursie moest verwachten, maar het was leuk én veel geleerd’.
– Leerlingen klas 4, duin- en poldersafari in Noord-Holland –
Op pad in Apeldoorn
Op vrijdag 16 mei zijn de leerlingen klas 5 met aardrijkskunde in hun pakket op excursie en veldwerkonderzoek gegaan in Apeldoorn. De leerlingen zijn in de ochtend op het Zwitsalterrein geweest waarbij ze een aantal vragen hebben beantwoord over het bestaan en de ontwikkeling van dit terrein. Daarna hebben een aantal ondernemers op dit terrein de leerlingen te woord gestaan: Fik kaarsen en PuurSmaack. Zij hebben destijds voor deze locatie gekozen omdat zij het een gave plek vonden en omdat de huurprijzen gunstig waren. Inmiddels zijn er meer creatieve ondernemingen gevestigd op het Zwitsalterrein.
Na de ochtend op het Zwitsalterrein zijn de leerlingen in teams een wijk van Apeldoorn ingegaan voor het ‘wijken onderzoek’. Het moest een wijk zijn waar ze zelf niet wonen. Groepjes zijn bijvoorbeeld naar de Metaalbuurt, een deel van Apeldoorn Zuid en de Maten geweest. Dit onderzoek in de wijken hebben de leerlingen in de les voorbereid: ze hebben een route uitgestippeld langs belangrijke en minder belangrijke locaties in de wijk en ze hebben een aantal vragen voorbereid om aan de buurtbewoners te stellen. Aan het eind van de dag hebben ze een korte pitch gegeven waarin zij hun ervaringen en opgedane kennis over de wijk hebben gedeeld. De leerlingen zijn nu alle informatie van de excursie én het onderzoek dat hierbij hoort aan het verwerken in een Storymap (via ArcGis).