Fair Trade

Samen met je klasgenoten nadenken over grote en actuele vraagstukken die spelen in de wereld waarin wij leven, dát vinden wij belangrijk. Het Gymnasium Apeldoorn is Geo Future School. Wij besteden dus veel aandacht aan duurzaamheid, gezondheid, leefbaarheid, veiligheid en rechtvaardigheid. En dat doen we niet alleen binnen de school. Regelmatig gaan we ook naar buiten, verder dan het schoolplein: naar de wereld waarin jij leeft.

Kijk jij met een nieuwsgierige en kritische blik om je heen? Top!

Op onze school kun je al je plannen en ideeën kwijt, bijvoorbeeld in projecten waar je samen met anderen aan werkt. Extra leuk is dat deze projecten vakoverstijgend zijn. Stel dat je deelneemt in een project over globalisering en mondiale rechtvaardigheid, dan leer je niet alleen bij het vak aardrijkskunde wat dat inhoudt, maar ook hoe wiskunde, geschiedenis en natuurkunde ermee te maken hebben. En eigenlijk is dat heel logisch, want de Geo Future thema’s duurzaamheid, gezondheid, leefbaarheid, veiligheid en rechtvaardigheid kennen geen grenzen!

Fair Trade

Jochem vertelt je er meer over: ‘In het GFS project Fair Trade over globalisering en mondiale rechtvaardigheid werd vanuit de vakken eco­nomie, filosofie en aardrijkskunde eerst ingezoomd op de betekenis van globalisering. Daarna gingen we aan de slag met de eindop­dracht. Onze onderzoeksvraag was: “Hoe kunnen jongeren op een vernieuwende wijze een bijdrage leveren aan het maken van Fair Trade keuzes? Om Fairtrade keuzes te kunnen maken, moet je eerst weten wat Fairtrade producten zijn. Daarom wilden we deze producten bij leerlingen, leraren en ouders onder de aandacht brengen. Ons plan: scholen stimuleren om Fairtrade school te worden.’

Samen met zijn groepje bedacht Jochem het Fairtrade kooktoernooi voor alle leerlingen van middelbare scholen in Apeldoorn. Voorwaarde om mee te doen, is dat er minstens één Fairtrade product gebruikt wordt tijdens het koken. Bij het gebruik van meerdere Fair Trade producten verdien je bonuspunten.
Jochem: ‘Goed idee toch? We verdeelden de rollen in ons groepje op basis van onze leerdoelen en waar iedereen goed in is. Ik nam de leiding op me en maakte de opzet van het project. Mijn teamgenoot Joep schreef de handleiding voor de leerlingen en de jury. Dat deed hij in de vorm van een brief, om de lezer echt aan te spreken. Mijn andere teamgenoot Esmee heeft de poster ontworpen en deze is heel gaaf geworden! Helaas kon het evenement door de maatregelen rondom het coronavirus niet doorgaan. Wanneer het weer mogelijk is, willen we het Fairtrade kooktoernooi écht organiseren.
Het leuke aan dit project is dat je je boeken niet nodig hebt. Je moet de stof die je uit de boeken leert juist écht toepassen. En zo begrijp je het ook veel beter. Soms leer je uit een boek en vraag je je af wanneer je de informatie ooit nodig hebt. Nou, nu dus!
Wat mij het meest is bijgebleven na dit project is de ‘wake-up-call’ die ik kreeg. Het gaat hier echt om mensen die 15 cent per week ver­dienen. Nu zijn wereldwinkels ineens mijn favoriete winkels gewor­den en koop ik alleen nog kleding van merken die kunnen bewijzen dat ze geen mensenrechten schenden. Ik kocht al een tijdje Fairtrade chocoladerepen van Tony Chocolonely (stiekem ook omdat ze gewoon erg lekker zijn) maar nu geniet ik er nog meer van!”

Voor mij is het echt een wake-up call: we moeten NU in actie komen!

Ik dacht meteen aan chocoladerepen. Bijna ieder­een vindt chocolade lekker. Maar wist jij dat de chocowereld best ongelijk verdeeld is? Veel cacaoboeren worden uitgebuit, krijgen weinig geld voor hun cacaobonen en leven in extreme armoede. Om de chocowereld eerlijker te maken, is er Fairtrade chocola. Fairtrade betekent letterlijk ‘eerlijke handel’. Wil je Fairtrade op je chocoladereep zetten? Dan moet je de boeren meer geld betalen. Een voorbeeld is Tony Chocolonely, dit Nederlandse bedrijf heeft een Fairtrade keurmerk. Wanneer je chocolade van hen koopt, heb je naast een superlekkere reep ook een steentje bijgedragen aan een eerlijkere wereld.