Hortus in de binnenstad van Apeldoorn?

Gymnasium Apeldoorn

Gymnasium Apeldoorn is een van de eerste vier volwaardige Geo Future Scholen van Nederland! De leerlingen worden uitgedaagd om na te denken over grote, actuele vraagstukken. Thema’s die iedereen aangaan. Zo zijn de leerlingen uit de tweede klas aan de slag gegaan met een vraagstuk over de ontwikkeling van de binnenstad van Apeldoorn. Ze hebben nagedacht op welke manieren een leegstaand gebied nieuw leven ingeblazen kan worden.

De groep van Emma (klas 3) besloot een plan te maken voor een stuk grond tegenover het station, dat al jarenlang braak lag. ‘Vorig jaar werkten we bij het vak Aardrijkskunde aan een heel interessant project. Het doel was om voor een leegstaand pand of perceel in de Apeldoornse binnenstad een plan te bedenken. Vanaf dat moment keek ik met andere ogen naar de binnenstad: op welke plek zou nog een (her)ontwikkeling kunnen plaatsvinden? En wat zou daar dan moeten komen? We werkten in groepen en onze groep besloot een plan te maken voor een stuk grond tegenover het station, dat al jarenlang braak lag. Het leek ons goed om te proberen om uit te zoeken waarom die locatie niet ontwikkeld werd en wat we voor het perceel konden bedenken. Allereerst hebben we bij het kadaster uitgezocht wie eigenaar van het perceel was. Dat bleken de gemeente Apeldoorn en een ontwikkelaar te zijn. Daarna hebben we een SWOT-analyse gemaakt waardoor we inspiratie kregen voor de mogelijkheden voor het perceel grond. We hebben gekozen voor een milieuvriendelijk plein en dit plan hebben we uitgewerkt, onder andere met een moodboard en een Minecraft filmpje. We hebben contact opgenomen met de gemeente Apeldoorn en de ontwikkelaar en zij waren erg benieuwd naar onze plannen. Een tijd nadat we ons project hadden afgerond, maakten de gemeente en de ontwikkelaar bekend dat ze “ons” perceel grond gingen ontwikkelen. Natuurlijk hebben we gekeken wat de plannen zijn en deze verschillen niet eens zo veel van wat wij hadden bedacht. Een heel leuk project waar ik heel veel van heb geleerd.

Meer lezen? Klik hier voor de opdracht en andere plannen van de leerlingen uit klas 2 of lees het artikel op de website van www.geofutureschool.nl