Home > Nieuws > Finale van Cleantech Talent Award 2020 

Finale van Cleantech Talent Award 2020 

woensdag 10 juni 2020

Contextrijk onderwijs (van buiten naar binnen)
Ons motto spreekt van een reis waarbij de mens wijsheid vindt en hier gelukkig van wordt. Daarnaast is onze missie dat we niet voor de school, maar voor het leven leren. Dan wil je als school dus dat leerlingen hun kennis kunnen toepassen in nieuwe situaties. Dat ze creatieve oplossingen bedenken voor hedendaagse uitdagingen. Wij bieden de stof aan op een vakinhoudelijk hoog niveau en maken verbinding met de leefwereld van de leerlingen. Zo kunnen zij de stof bekijken en beoordelen in relevante contexten.

Vera (klas 6):
“Terugblik op de finale van Cleantech Talent Award 2020 

Met mijn profielwerkstuk, “Schoon drinkwater in Mozambique, na aanleiding van cycloon Idai”, stond ik 22 april in de finale van de Cleantech Talent Award 2020. Tijdens deze wedstrijd presenteerden vijf verschillende teams hun ideeën op het gebied van duurzaamheid en technologie.

Door het coronavirus was het niet mogelijk om voor de finale met z’n allen bij elkaar te komen. Daarom hebben alle finalisten een filmpje ingestuurd waarin zij hun onderzoeken presenteerden. Daarnaast was er een live verbinding waardoor de jury de mogelijkheid had om extra vragen te stellen.

Hoewel het in eerste instantie erg relaxed leek om vanuit je eigen kamer een onderzoek te motiveren waar je ruim een jaar mee bezig bent geweest, werd het het kwartier voor de aanvang van de finale toch wel een officiele gelegenheid. Vooraf verzamelden alle deelnemers en technici zich in een Zoom gesprek en werden de laatste logistieke kwesties besproken. Want hoewel dat voor het publiek niet erg zichtbaar was, achter de schermen waren veel mensen betrokken en er was een strak draaiboek.

De finale zelf liep eigenlijk vrij soepel. Het was interessant om de ideeën van de andere teams te zien en de manier waarop zij bepaalde problemen tijdens het onderzoek hebben aangepakt. Zeker het team van Femmy Neuman en Nathalie Roeterdink (de uiteindelijke winnaars). Zij hebben onderzoek hebben gedaan naar kleifilters. Dit was erg interessant, omdat het immers behoorlijk parallel liep aan mijn eigen project.

Mijn onderzoek heeft uiteindelijk geen podiumplek opgeleverd, maar dat is ook niet erg onverwachts. In mijn onderzoek beschrijf ik voornamelijk een probleem en geef oplossingen die op nationale schaal toegepast moeten worden. Ik kom dus niet met een concrete en tastbare oplossing. Daarom paste mijn onderzoek ook niet helemaal binnen de ideeën van de Cleantech Talent Award.

Dit neemt niet weg dat ik alle leerlingen die nu onderzoek doen op het gebied van duurzaamheid en/of techniek van harte aanraad om mee te doen aan een wedstrijd zoals de Cleantech Talent Award. Het heeft er bij mij namelijk voor gezorgd dat ik extra kritisch naar mijn eigen onderzoek ben gaan kijken. En ik meer bewust ben geworden van de maatschappelijke belangen van onderzoek doen. Ook geeft het een unieke mogelijkheid om nieuwe contacten te leggen en nieuwe ideeën op te doen. Laat vooral aan de buitenwereld zien wat je hebt bedacht en wie weet heeft jouw idee nog hele positieve uitwerkingen!”

Klik hier voor de uitzending van de Cleantech Battle 2020

  • Olympiadeschool_Gymnasium Apeldoorn
  • reabordjesA4-5-2018.indd
  • Gymnasium Apeldoorn 2016-2017
  • Prep centre logo_CMYK
  • Gezonde school