Vroeger was de grote geschiedenisquiz veel makkelijker…

Wie ontwierp de uniformen voor Nazi-Duitsland?

Wie bedacht de term Het IJzeren Gordijn en wanneer?

Waar komt de uitdrukking ‘Een kat in de zak kopen’ vandaan?

Als je het antwoord weet op dit soort vragen dan had je hoge ogen gegooid op de Landelijke Geschiedenis quiz.

Het Gymnasium deed mee met 34 historische bollenbozen verdeeld in koppels van twee. Onze leerlingen waren afkomstig uit jaarlaag 1 t/m 6! Drie duo’s zaten in de mediatheek en de rest deed het vanuit huis.

Voor diegenen die denken dat de gemiddelde gymnasiast niet wedstrijdgericht is…. Die hebben dat mis. Het volume dat geproduceerd werd bij toch nog goed gegokte veel te moeilijke vragen, was  adembenemend.

Uiteindelijk eindigde één van de gymnasium-koppels op een gedeelde eerste plaats. Een spannende shoot-out was noodzakelijk. Daar sloeg de ingebakken bescheidenheid van de gymnasium leerling keihard toe. Het bleek dat een onderdeel van het winnen, een foto op een landelijke website zou zijn. Dat zagen onze kandidaten niet zitten en dus werd, met spijt, ingezet op een plaats net buiten het podium. Eervol Vierde! Tijdens de evaluatie bleek dat de Kroon van Keizer Napoleon ons de das had om gedaan.

Natuurlijk deed ook een aantal docenten ook mee met deze quiz. Niet zonder succes: Tilly Uil is als tweede geëindigd in deze categorie. Hulde!!

Hieronder lees je hoe Sylvie en Judith de wedstrijd hebben ervaren, gevolgd door een impressie van de quizvragen.

Wij (Judith en Sylvie) hebben vrijdag 5 maart meegedaan aan de finale van de landelijke geschiedenisquiz. Vanwege Corona waren er dit jaar geen voorrondes en kon iedereen meedoen. Zelfs de mensen die niet zoveel dingen over geschiedenis weten, zoals wij. Er deden bijna honderd duo’s mee, waaronder ook veel mensen van onze school. Er waren twee rondes met in totaal 35 vragen. Tussendoor hadden we pauze en daarin lieten de organisatoren een filmpje zien van oude muziek, dat was heel leuk. De vragen gingen over van alles en nog wat, wij wisten er niet erg veel, maar dat maakte niet uit. Uiteindelijk hadden we 8 vragen goed en zijn we één-na-laatste geworden. 😛
Het einde was best spannend, want er waren vier duo’s gelijk geëindigd en die groepjes moesten nog een shoot-out spelen!
Het was heel erg gezellig, ook al was het online. Volgend jaar doen we zeker weten weer mee!
Groetjes,
Judith en Sylvie