Home > Nieuws > Meten is weten…

Meten is weten…

donderdag 11 april 2019

Cursus hacking, 3D printen, landmeten, de rijdende rechter en deze robot.

Het Kadaster houdt zich bezig met vragen als: ‘Waar eindigt mijn tuin en waar begint die van mijn buurman? Van wie is dit stuk land en wat mag ik hier bouwen?’ Grote kans dat je hen wel eens voorbij hebt zien komen bij de Rijdende Rechter, want problemen rondom deze vraagstukken ontstaan geregeld. Het Kadaster is een dynamische organisatie en daarmee een ontzettend leuke plek om te bezoeken op Girlsday 2019.

 


Wat is de rol van ICT?

Bij het Kadaster denk je in eerste instantie misschien eerder aan landmetingen en grensbepalingen en minder snel aan IT. Maar door technologische ontwikkelingen en de digitalisering van de samenleving is IT ook voor het Kadaster belangrijker geworden. Zeynep Demir (directiesecretaris IT) en Suzanne Franse (manager) merken dat de organisatie steeds meer data-gedreven is. ‘Het kadaster is een grote verzamelplek van gegevens en wij kunnen daarom niet achterblijven op het gebied van IT. Er is een grote vraag naar jong IT-talent, van beheerders tot ontwikkelaars tot testers, we hebben deze mensen nodig om ons te blijven ontwikkelen’, vertelt Zeynep. Suzanne vult haar aan: ‘Daarbij is het ook belangrijk om meer diversiteit te krijgen bij het Kadaster. We merken dat teams beter functioneren als er zowel mannen als vrouwen aanwezig zijn. Dat is ook van de redenen om mee te doen aan Girlsday. Hopelijk kiezen meisjes door Girlsday in de toekomst ook sneller voor een IT-, technische- of bèta-opleiding.’ 

Wie heeft er gelijk?
‘We willen jonge meiden op Girlsday enthousiasmeren voor IT- en technische functies en een positieve bijdrage leveren aan het beeld van de technische sector’, vervolgt Suzanne. ‘We hebben dit jaar weer hard ons best gedaan om een leuk programma voor de meisjes samen te stellen. We hebben vier verschillende workshops voorbereid. Om voor de meisjes inzichtelijk te maken wat de maatschappelijke relevantie van het kadaster is beginnen we met een ‘Rijdende Rechter’ workshop. Ze ervaren hoe het Kadaster een rol speelt bij het maken van besluiten rondom eigendom, vastgoed en het gebruik van ruimte. Na de maatschappelijke kwesties gaan de meisjes in de workshop ‘Landmeten’  lekker naar buiten om grenzen te meten. Dan volgt de ‘3D-print’ workshop en we eindigen de dag met een ‘data-analyse workshop’, licht Zeynep toe.

Waarom doen jullie mee met Girlsday?
Zeynep: ‘Girlsday is ook een hele leuke ervaring, ook voor onszelf. De sfeer vorige jaar was ontzettend positief, de meisjes bruisten van de energie en zorgden voor veel levendigheid op het kantoor. Wij hebben al weer veel zin in Girlsday!’ Linda Buitenhuis, docent Aardrijkskunde van het Gymnasium, sluit zich volledig aan bij de enthousiaste verhalen van Zeynep. ‘Girlsday vorig jaar was heel leerzaam en afwisselend. De meisjes hebben een heel goed beeld gekregen van de werkzaamheden van het Kadaster en in het bijzonder van de technische en IT-afdelingen. Girlsday draagt op een goede manier bij aan het doorbreken van oude denkbeelden en stigma’s over meisjes en techniek. Het is voor meisjes heel waardevol om buiten de school te gaan onderzoeken en ontdekken wat er allemaal mogelijk is op het gebied van IT en techniek. Nu denken veel meisjes nog dat de technische sector echt een mannenwereld is en zijn zij onbekend met alle mogelijkheden. Door de praktijk in te gaan zien zij met eigen ogen wat er allemaal kan en dat maakt vaak meer indruk dan een theoretische verhaal.’

Wat is het voordeel van een dag alleen voor meisjes?
Linda: ‘De speciale aandacht heeft een positief effect op de meisjes, ze voelen zich vrij om zichzelf te zijn. Ook is er meer tijd voor de meisjes om zich eerst in de achtergrondinformatie en sociale context van het vraagstuk te verdiepen. Meisjes durven, soms nog meer dan jongens, echt buiten de vaste kaders te denken en verzinnen de meest creatieve en innovatie oplossingen. Het enthousiasme van de meiden werkt aanstekelijk en de sfeer is hartstikke goed op zo’n dag.’

Door: Marian van Sprakelaar; VHTO: Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek

 

  • Olympiadeschool_Gymnasium Apeldoorn
  • reabordjesA4-5-2018.indd
  • Gymnasium Apeldoorn 2016-2017
  • Prep centre logo_CMYK
  • Gezonde school