Home > Nieuws > Tim van Dulmen uit Apeldoorn is een van de drie duurzaamste docenten van het land

Tim van Dulmen uit Apeldoorn is een van de drie duurzaamste docenten van het land

dinsdag 9 januari 2018

Tim van Dulmen: ,,Chemie is nodig om het klimaatprobleem op te lossen.”

Is duurzaamheid een ver-van-mijn-bed-show voor scholieren? Niet als je de les laat verzorgen door medeleerlingen. Het is een idee van Tim van Dulmen, scheikundedocent op het Gymnasium Apeldoorn. ,,Leuk om te zien dat zesdeklassers de stof supergoed kunnen uitleggen aan derdeklassers”, vertelt de 32-jarige Apeldoorner.

Begin deze maand verzorgden zo’n 50 examenleerlingen een symposium met presentaties en workshops voor derdeklassers. Die gingen bijvoorbeeld over auto’s die op mierenzuur rijden, de ‘plasticsoep’ in zee en rubberen korrels op het kunstgrasveld. Daarnaast waren er lezingen van deskundigen.

Van Dulmen: ,,Het is heel leerzaam, omdat de scholieren zelf ‘groene’ oplossingen bedenken voor actuele vraagstukken. Ze beoordelen elkaar op dit examenonderdeel. Ik vind het bovendien een mooie manier om een link te leggen tussen scheikunde en duurzaamheid. Klimaatproblemen komen vaak door de chemie, maar we hebben de chemie ook nodig om oplossingen te vinden.”

Dat viel ook op bij Leren voor Morgen, een netwerk voor duurzaam onderwijs. Uit 60 inzendingen kwam Van Dulmen naar voren als een van de drie duurzaamste docenten van Nederland. ,,Het idee voor het symposium ontstond omdat ik verder wilde kijken dan de ‘droge’ stof uit het boek. Scheikunde is meer dan alleen een paar stofjes die je bij elkaar gooit.”

De prijs bestaat uit nascholing om het thema verder te ontwikkelen. De scheikundedocent denkt dan als eerste aan uitbreiding naar andere vakken.

Het Gymnasium wil duurzaamheid inderdaad verder ontwikkelen, bevestigt rector Dick Helders. ,,Een belangrijke stap is al gezet met de Geo Feature School. Bij deze nieuwe onderwijsstroom staan vraagstukken centraal over de toekomst van de aarde. Die betrokkenheid bij mens en milieu vinden wij heel belangrijk. Het mooie van Tims lesmethode is dat leerlingen meer vanuit eigen ideeën werken.”

 

 

  • OlympiadeSchool Gymnasium Apeldoorn
  • reanimatie
  • cambridge-english-logo
  • Gymnasium Apeldoorn 2016-2017
  • Gezonde school