Onderzoek gezonde schoolomgeving

De gemeente Apeldoorn heeft een groep studenten van de Wageningen Universiteit de opdracht gegeven om te onderzoeken hoe de schoolomgeving van het Gymnasium Apeldoorn gezonder en duurzamer gemaakt kan worden. De groep Nederlandse en internationale studenten vindt dat vooral de leerlingen betrokken moeten worden bij het nadenken en keuzes maken over hun eigen schoolomgeving. Daarom stellen zij de vraag: hoe denken de leerlingen zelf over hun schoolomgeving, vinden ze deze gezond en duurzaam? Wat kan er nog beter gedaan worden in de toekomst?

Samen met de leerlingen uit de vierde klas gingen de studenten op een creatieve manier aan de slag om deze vragen te beantwoorden. Ze maakten een voedselkaart met daarop alle gelegenheden waar zij hun eten kopen. Daarnaast konden de leerlingen met hun handen aan de slag om een illustratie te maken van hun ideale gezonde en duurzame schoolomgeving. De input van onze leerlingen ging over het aanbod op school, waar ze heen gaan in de pauze en waar ze hun aankoopkeuzes op baseren. Met deze informatie brengen de studenten een advies uit aan de school en de gemeente (en wellicht de supermarkten…😉). We houden jullie op de hoogte van dit onderzoek om het Gymnasium en de omgeving gezonder en duurzamer te maken.