Onze vakken

Voordat je het weet is het zover. Dan zit je straks in klas 1 en is alles nieuw. Kersverse rugzak om, volle gangen met leerlingen en steeds naar een ander lokaal. Wist je dat je dan twaalf vakken hebt?

Klassieke talen

Een van die nieuwe vakken is Latijn en straks in klas 2 Grieks. Dat is nu net het verschil tussen een gymnasium en een VWO-school. Naast deze klassieke talen leer je ook veel over de kunst en cultuur van de Grieken en de Romeinen. Prachtige mythen en sagen waarin Zeus en Hera, Poseidon en Athene en al die andere goddelijke bewoners van de Olympus de hoofdrol spelen. Drie uur per week Latijnse woorden, grammatica en fantastische verhalen. Zo is bijvoorbeeld ‘De val van Icarus’ een mythe over technologie en overmoed. De schrijver Ovidius vertelt over de ongekende mogelijkheden en waarschuwt tegelijkertijd dat mensen geen maat kunnen houden. Eigenlijk een heel actueel onderwerp dus.

Nelly schreef een kort verhaal over twee opgegraven mensen in Pompeii. Samen met haar docent vertelt ze hoe ze in de klassieke talen duiken om een ontmoeting te maken met mensen in de Oudheid.

English of course!

De klassieke talen helpen je ook om Frans, Duits en Engels beter te begrijpen. Dat is best handig, want je krijgt straks vier uur per week Engels. Versterkt Engels noemen wij dat, om te zorgen dat je deze wereldtaal goed onder de knie krijgt. Ben je extra gemotiveerd, dan is er ook ‘Cambridge English’. Met deze lessen kun je op school de Cambridge Certificates halen, die laten zien dat jouw Engels meer dan gemiddeld goed is. Hierdoor groeien je internationale mogelijkheden. First things first, in klas 1 begin je al met veel Engels spreken, lezen en schrijven.

Van alle markten thuis

Behalve Latijn en moderne talen krijg je ook biologie, wiskunde en andere leuke vakken. En in klas 1 start je met filosofie en muziek/drama. Ideale lessen om te ontdekken wie je bent en om elkaar beter te leren kennen. Bij filosofie gaat het om kritisch denken, vragen stellen en jouw mening vormen. We gaan argumenteren en bekende onderwerpen vanuit nieuwe perspectieven bekijken. Zo word je nog meer een ‘homo universalis’, een slim mens die van alle markten thuis is. Bij het vak drama ontdek je de basis van acteren, een echt doe-vak. Drama betekent ook echt ‘handeling’ en komt uit het Grieks. Je gaat samen een script maken, een rol spelen, je stem en je lichaam inzetten, jezelf in een ander verplaatsen, presenteren. Vaardigheden waar je altijd wat aan hebt. Laat de voorstelling maar beginnen.

Geo Future modules

Eén dagdeel in de week trekken we ons niks aan van lesuren en schoolvakken. Dan denken we na over rechtvaardigheid, veiligheid, duurzaamheid, leefbaarheid en gezondheid. We werken ideeën uit voor de toekomst van onze aarde. Dat maakt ons tot een echte GEO FUTURE SCHOOL.
Wat je tegelijk leert? Samenwerken, kritisch denken, presenteren… Je kunt je in deze vaardigheden ontwikkelen van discipulus naar sapiens: van iemand die kennis ontvangt, naar iemand die wijsheid deelt!

Nooit verlegen op het podium

Marije vindt het fantastisch, een uitdaging op het gebied van acteren: “Ik ben ontzettend trots op ons en vind dat we een mooi, zinvol stuk hebben neergezet! In de onderbouw was ik best verlegen, maar op het podium was ik dat nooit. Ik heb geleerd helemaal mezelf te kunnen zijn.”

Nationaal jeugddebat: argumenteren 2.0!

Ieder jaar organiseert de Nationale Jeugdraad het Provinciaal Jeugddebat. Tijdens deze dag onderzoeken leerlingen ieders sterke punten en bedenken ze samen een voorstel voor de provincie over een relevant thema. In de middag mogen ze de politici overtuigen van hun ideeën. Leerlingen die dit het beste doen, vertegenwoordigen hun provincie in de Tweede Kamer tijdens het Nationaal Jeugddebat. Nova en Marescha waren erbij, wonnen en gingen in debat met Kamerlid Gert-Jan Segers en Staatssecretaris Maarten van Ooijen!
Meer lezen: https://www.gymnasium-apeldoorn.nl/in-opleiding-tot-wereldburger-jezelf-en-je-omgeving-sterker-maken/

TIP: Wil je meer lezen over wat we doen in de lessen, kijk dan in het Gymnasium magazine!