Op ontdekking in CODA

Wanneer ben je vooral trots dat je op het Gymnasium werkt? Wij van de mediatheek weten dat wel. Ieder jaar gaan we met onze nieuwe brugklassen naar CODA* voor een introductie in de bibliotheek en een bezoek aan het museum. De CODA-docenten zijn al weken positief gespannen omdat ze weten dat onze leerlingen geïnteresseerd zijn en veel vragen stellen. Ook dit jaar zijn onze verwachtingen niet beschaamd en natuurlijk laten we onze leerlingen zelf aan het woord.

S. van der Lelie en T. Baartman

Tentoonstelling Breekbaar 

Wij vonden het thema heel interessant. Breekbaar, je zou denken dat het glas zou zijn. Dat is ook zo, maar daar zit nog wat achter. Je kan ook breekbaar van binnen zijn, je gevoelens, je gekwetst voelen. Bijvoorbeeld zoals in het onderdeel ”Bedna nae3iesh”, vertaald uit het Arabisch naar: ”Wij willen leven”. Over de oorlog tussen Palestina en Israël. De artiest heet Susanne Khalil Yusef. Zij komt oorspronkelijk uit Palestina, en ze vind het heel erg wat er gebeurt op de Gazastrook.

Aan de andere kant zagen we een ‘kapot’ glazen blok, met daarin een koptelefoon. Waar zou die koptelefoon voor zijn? Wat zou je horen? Als je de koptelefoon op deed hoorde je helemaal niks behalve stilte. Het onderdeel heette eerst “One cubic meter of silence”. Vertaald uit het Engels: één kubieke meter van stilte. Want het was namelijk een kubieke meter. Maar op een gegeven moment werd er ingebroken in het museum en gooiden inbrekers een baksteen recht door het blok heen. Het blok was nog steeds mooi maar de naam werd veranderd naar: “One cubic meter of broken silence”. Vertaald uit het Engels: één kubieke meter van gebroken stilte. Ook alle andere onderdelen waren interessant en prachtig.

Hasan en Farhan (klas 1C)

Ik vond het museum echt heel erg mooi. Het laat je wat meer zien over de levens van de kunstenaars, het geeft je heel erg veel emotie en dat is prachtig om te zien. Het ene kunstwerk is kleurijker dan het andere en het ene is wat inspirerender dan het andere. Er was zelfs een kunstwerk waar je een muntje in kon doen en dan maakte het muziek door middel van heel simpel servies! Het is heel bijzonder om te zien dat zo veel dingen meer zijn dan wat je eigenlijk denkt. We mochten zelfs in een van de kunstwerken en dat was heel gaaf. Het was een ei. Dan zou je voelen hoe het voelt als je in een ei zit zoals een kuiken.

Codes kraken

De ‘boekenroof’ vond ik ook erg leuk en spannend om te doen. Eerst werd uitgelegd hoe het moest en wat het nut ervan is; dat je leert om boeken te zoeken! Daarna werden er teams gemaakt en gingen we aan de slag. Er waren een paar kluizen waar we de boeken in moesten doen. Als we een boek vonden dan zat daar een opdracht bij. Als het fout ging moest je opnieuw beginnen. Als het goed ging kon het boek in de kluis. Winnaar was degene met de meeste boeken binnen de tijd. Met mijn team ben ik 2e geworden. Ik hoop dat anderen er net zoveel plezier in hebben gehad als ik!

Indy (klas 1C)

* Gymnasium Apeldoorn heeft een samenwerkingsverband met CODA. Al onze leerlingen krijgen via school een gratis bibliotheekabonnement, inclusief de mogelijkheid om e-books te lenen bij de Online Bibliotheek. Ook gaan de brugklasleerlingen elk jaar op bezoek bij CODA.