Op pad en leren maar!

Ons Geo Future onderwijs laat leerlingen kennismaken met actuele vraagstukken waar we in onze samenleving mee geconfronteerd worden. Bij het vak aardrijkskunde bogen de leerlingen uit klas 2 zich over de thema’s ‘stadsontwikkeling en binnenstedelijke ontwikkeling’ en ‘multiculturele samenleving’. Zij gingen op onderzoek in Deventer. Aan de hand van een routebeschrijving maakten de leerlingen verschillende opdrachten en voerden ze een winkelonderzoek uit. Dat is wel wat anders dan een dagje shoppen!

Zo hebben niet alle winkels evenveel klanten nodig om te kunnen blijven voortbestaan. Ook zijn de winkelstraten in het centrum van een stad niet allemaal van hetzelfde niveau. Makelaars maken hier handig gebruik van en hanteren verschillende huur- en koopprijzen per vierkante meter. In groepjes onderzochten de leerlingen de niveauverschillen in drie winkelstraten. Ze kregen een QR-code en konden hun antwoorden digitaal invullen. Op basis van het aantal passanten, het aantal klanten en grootte van de winkels deelden de leerlingen de drie straten in als ABC locatie. Het onderzoek van Carice, Jesse en Kim liet zien dat winkels op een A-locatie (drukker en dichterbij het centrum) de hoogste huur hebben.

De leerlingen uit klas 4 met aardrijkskunde behandelden het thema ‘Wateroverlast in Nederland’. Zij fietsten door het Noord-Hollandse kustgebied en verkenden het gebied tussen Egmond en Petten. Dit onderwerp is onderdeel van het eindexamen. De leerlingen hadden zich in de lessen voorbereid op de excursie en gaven ter plekke korte presentaties over de geologie, morfologie en het cultuurlandschap van het kustgebied in Noord-Holland. Lees hieronder het verslag van Charlotte.

Dinsdag 17 april gingen we met het 4e klas aardrijkskunde cluster op excursie naar de Kop van Noord-Holland. Om kwart over zeven ’s ochtends moesten we al op school zijn om met de bus naar het noorden te vertrekken. Eerst bezochten we een aantal locaties waar leerlingen een presentatie hielden over de omgeving. Daarna reden we door naar Bergen waar we met een leenfiets verder op pad gingen. In de lunchpauze hadden we wat vrije tijd. Toen ben ik samen met andere leerlingen nog de zee in geweest. Rond dit tijdstip begon iedereen wel een beetje moe te worden. Ook door de warmte, wat ik trouwens wel lekker vond. Maar de enthousiaste sfeer zat er nog goed in, ook bij het bezoeken van de laatste gebieden. We hebben geleerd over molens, duinen en waterbeheer en tussendoor gezellig gefietst. Na wat vrije tijd in het mooie stadje Bergen vertrokken we rond 19 uur weer richting Apeldoorn. Het was een erg geslaagde excursie. We hebben niet alleen veel hebben geleerd over de kust, het was ook gewoon een lekkere dag aan zee.