Misplaatste liefdadigheid

De kledinguitverkoop is weer achter de rug. De wintercollectie maakt plaats voor de nieuwe voorjaarscollectie. En wat doen wij als consument? We ruimen onze kledingkast op om ruimte te maken voor onze nieuw gescoorde kledingitems.

Wat te doen met onze ‘oude’ kleding? Het is nog niet versleten, dus zonde om weg te gooien. We leveren het daarom in bij een inzamelpunt, zodat minder bedeelden elders in de wereld er wat aan hebben. Resultaat: we lopen altijd in de laatste mode en we doen nog aan liefdadigheid ook. Een win-winsituatie! Of toch niet?

Want wat gebeurt er eigenlijk met onze ingezamelde kleding? Deze vraag stond centraal bij de introductie van de Geo Future School module Globalisering in klas 5. Leerlingen bekeken een documentaire waarin duidelijk naar voren kwam dat onze gedoneerde kleding voor grote problemen zorgt in andere landen. De kleding is van zodanig slechte kwaliteit, dat het niet bruikbaar is en zorgt daarom voor een enorme afvalberg. Met alle economische, morele en duurzaamheidsproblemen tot gevolg.

Leerlingen met economie, aardrijkskunde en/of filosofie in hun vakkenpakket hebben zich in dit mondiale probleem verdiept aan de hand van de kernconcepten rechtvaardigheid en duurzaamheid. Welke lastige kwesties levert het op voor de betreffende landen en haar inwoners en wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor dit probleem? De landen, de bedrijven of misschien wel de consument?

In de eindopdracht werden de leerlingen uitgedaagd om een oplossing te zoeken. Zo werden er kledingruilacties georganiseerd, voorlichtingslessen gegeven, posters geplakt, filmpjes gedeeld op sociale media en brieven verstuurd naar organisaties. Allemaal acties die ons als consument bewust maken van onze misplaatste liefdadigheid. Hieronder zijn drie eindproducten te bewonderen: een bewustwordingscampagne, een voorstel aan het Europees Parlement voor een nieuw handelssysteem en een interactieve poster.

Bewustwordingscampagne

Annemijn, Sterre, Imogen & Robine zijn een bewustwordingscampagne gestart. Ze maakten een website om jongeren van hun eigen leeftijd bewust te maken van de gevolgen van de kledingindustrie. Lees hier hun verhaal.

Brief aan het Europees Parlement

Een aantal  leerlingen heeft een brief geschreven aan de Europese Commissie interne markt en consumenten-bescherming (IMCO). Deze commissie houdt toezicht op de Europese wet- en regelgeving met betrekking tot de interne markt van de EU, douanebeleid en consumentenbelangen. Een eengemaakte markt speelt een grote rol in het bereiken van de klimaatdoelstellingen van de Europese Green Deal.

Interactieve poster

Emma, Josefine, Lucas en Yolente maakten een interactieve poster.

Nieuwe kleren kopen terwijl je eigenlijk nog goede kleding hebt, heeft meer impact dan je denkt.