Ruimte voor talent

De populatie leerlingen op het Gymnasium is divers. Binnen deze groep bevinden zich ook leerlingen die cognitief meerbegaafd zijn. Om deze leerlingen te ondersteunen en stimuleren tijdens hun tijd op het Gymnasium proberen wij hen zo goed mogelijk te begeleiden. Dit kan door het inzetten van gesprekken, bieden van maatwerk en kennismaken met gelijkgestemden.

Het begeleiden van leerlingen met (een vermoeden van) hoogbegaafdheid is belangrijk om verschillende redenen, die zowel te maken hebben met hun intellectuele, emotionele als sociale ontwikkeling. Hoogbegaafde leerlingen hebben vaak specifieke behoeften die, zonder de juiste begeleiding, kunnen leiden tot onderpresteren, frustratie en een gebrek aan motivatie.

Peergroup

Dit schooljaar zijn wij daarom begonnen met een peergroup klas 1 en klas 2 om deze leerlingen samen te laten komen en te werken aan de volgende onderwerpen:

  • Wie ben ik?
  • Emotieregulatie
  • Mindset
  • Executieve functies
  • De leerkuil

De peergroup komt 2 maal per periode samen om met bovenstaande onderwerpen aan de slag te gaan. Daarnaast wordt er vanaf klas 3 een TOP-training aangeboden voor mogelijke onderpresteerders.

Begin dit schooljaar is er hard gewerkt om binnen de school een herkenbare talentruimte te ontwikkelen. Hier kunnen gesprekken plaatsvinden en kunnen leerlingen, ouders en collega’s om advies vragen over alles wat betrekking heeft tot hoogbegaafdheid en talent.

De talentruimte is te vinden in het hoofdgebouw, naast lokaal 4.

B. Aldershoff en M. Huizinga