Ruimte voor talent

De populatie leerlingen op het Gymnasium is zeer divers. Binnen deze groep bevinden zich ook leerlingen die cognitief meerbegaafd zijn. Om deze leerlingen te ondersteunen en stimuleren, proberen wij hen zo goed mogelijk te begeleiden. Dit kan door het inzetten van gesprekken, bieden van maatwerk en kennismaken met gelijkgestemden.

Het begeleiden van leerlingen met (een vermoeden van) hoogbegaafdheid is belangrijk om verschillende redenen, die zowel te maken hebben met hun intellectuele, emotionele als sociale ontwikkeling. Hoogbegaafde leerlingen hebben vaak specifieke behoeften die, zonder de juiste begeleiding, kunnen leiden tot onderpresteren, frustratie en een gebrek aan motivatie.

Peergroup

Dit schooljaar zijn wij daarom begonnen met een peergroup klas 1 en klas 2 om deze leerlingen samen te laten komen en te werken aan de volgende onderwerpen:

  • Wie ben ik?
  • Emotieregulatie
  • Mindset
  • Executieve functies
  • De leerkuil

De peergroup komt 2 maal per periode samen onder leiding van Bianca Aldershoff en Maarten Huizinga, om met bovenstaande onderwerpen aan de slag te gaan. Daarnaast wordt er vanaf klas 3 een TOP-training aangeboden voor mogelijke onderpresteerders.

TOP-training voor verborgen talenten

Soms lukt het niet om op school je talenten goed te laten zien. Terwijl je ze wel hebt en dat is zonde! Daarom bieden wij TOP-trainingen aan, speciaal voor leerlingen bij wie talenten nog verborgen zijn. De letters TOP staan voor: Toekomstgericht OntwikkelingsPlan. In een trainingsgroep zitten zes tot acht leerlingen. “Ze gaan samen in gesprek en stellen iedere keer een doel vast voor zichzelf”, vertelt trainer Anique te Dorsthorst. “De volgende keer bespreken we de stapjes die zijn gezet. Ook geven we elkaar adviezen en delen we wat er is gelukt. Vaak willen andere leerlingen dan ook hun doel bereiken. Ze ontdekken dat ze niet de enige zijn die worstelen met zaken die ze moeilijk vinden. Dit helpt en motiveert.”

Talentruimte

Binnen de school hebben we een herkenbare talentruimte. Hier kunnen gesprekken plaatsvinden en kunnen leerlingen, ouders en collega’s om advies vragen over alles wat betrekking heeft tot hoogbegaafdheid en talent. De talentruimte is te vinden in het hoofdgebouw, naast lokaal 4.