Bildung als fundament:
Ons gymnasium ziet Bildung als het fundament van ons onderwijs. Bildung gaat verder dan het vergaren van kennis; het richt zich op de brede ontwikkeling van de mens, waarbij leerlingen zich kunnen ontplooien tot kritische, zelfbewuste en betrokken burgers. Wij streven ernaar onze leerlingen te vormen door hen een stevige culturele en intellectuele basis mee te geven die hen in staat stelt maatschappelijke vraagstukken diepgaand te begrijpen en op te lossen.
Levendige, inspirerende samenwerking
Bildung richt zich op de ontwikkeling van sociale en communicatieve vaardigheden. Onze lessen bieden de ruimte om samen met medeleerlingen en docenten maatschappelijke thema’s te verkennen en vanuit verschillende invalshoeken te bespreken. Door deze samenwerking leren leerlingen om naar elkaar te luisteren, elkaars standpunten serieus te nemen en te reflecteren op hun eigen ideeën. Dit proces van gezamenlijk leren leidt tot het vormen van een uitgestelde, goed gefundeerde eigen mening. Leerlingen worden gestimuleerd om niet overhaast te oordelen, maar om eerst de diverse perspectieven in overweging te nemen voordat zij hun eigen standpunt formuleren.
Kennis in context
Bildung is niet alleen voor de school leren, maar vooral voor het leven. Dit komt tot uiting in ons contextrijke onderwijs, waar wij thema’s behandelen die relevant zijn voor de wereld van vandaag én morgen. Leerlingen leren niet alleen feiten, maar ontdekken ook hoe zij die kennis kunnen toepassen in nieuwe, onvoorspelbare situaties. Door contextrijke lessen, waarbij het heden, verleden (op schouders van reuzen) en de toekomst centraal staan, leren zij creatieve oplossingen te bedenken voor hedendaagse maatschappelijke uitdagingen, zoals klimaatverandering, technologische ontwikkelingen en sociale rechtvaardigheid.
Wij zoeken in de lessen de verbinding met de persoonlijke leefwereld van de leerlingen en de bredere maatschappelijke context. Op deze manier krijgen zij de mogelijkheid om de stof vanuit verschillende perspectieven te bekijken, te begrijpen en kritisch te evalueren.
Samenvattend: Bildung houdt in dat leerlingen niet alleen leren wat de wereld is, maar ook hoe zij hun plek daarin kunnen vinden en hoe ze zelf kunnen bijdragen aan de maatschappij.