Laptop

Leren anno nu

Dat gebeurt tegenwoordig met papier en met een laptop. Gymnasium Apeldoorn laat al een paar jaar het beste van twee werelden in de lessen samenkomen: prettig leren van papier én de voordelen van digitaal onderwijs. Daarbij is in de afgelopen jaren online onderwijs in een klap voor iedereen realiteit geworden. We hebben allemaal gemerkt dat we er veel mee kunnen; misschien wel meer dan we denken. Toch blijven boeken nog steeds vertrouwde leermiddelen.

Eigen laptop of tablet

Vanaf klas 1 hebben leerlingen altijd een eigen laptop mee naar school. Logisch, want een deel van de lessen wordt ook digitaal gegeven. Dit zorgt voor maatwerk op alle mogelijke manieren. Zo kun je bij klassieke talen een oefentoets krijgen in de vorm van een game. Of worden woordjes geleerd via handige apps. En bij aardrijkskunde wordt Minecraft ingezet om bekende gebouwen van een land na te maken. Leerlingen kunnen aantekeningen met elkaar delen en het samenwerken aan presentaties en opdrachten gaat gemakkelijk.

Wat we nog meer meegeven:

• De inzet van boeken en laptop verschilt per vak en opdrachten zijn op diverse niveaus.
  • Wiskunde werkt het meest digitaal (pen, passer en geodriehoek doen nog wel mee!)
  • Je hebt elke dag je laptop in de les nodig, meestal niet de hele les.
  • De werkvormen zijn een structurele mix van online en face-to-face werkvormen.
  • De docent bepaalt welke onderdelen online worden uitgevoerd.
  • De lessen blijven activerend en zijn waar mogelijk afgestemd op leerstrategie.

Hoewel echt contact heel belangrijk en onvervangbaar is, biedt online onderwijs veel moois. Lees meer over onze ICT en de systeemeisen bij aanschaf van een laptop.