Mediatheek

Lezen, lezen en nog eens lezen

Zit je op het Gymnasium Apeldoorn, dan is lezen een groot en belangrijk onderdeel van je schoolloopbaan. De collectie van de mediatheek bestaat uit encyclopedieën en woordenboeken, literatuur in het Nederlands, Frans, Engels en Duits, informatieve boeken, tijdschriften en natuurlijk computers met internetverbinding. De collectie is opgenomen in de Aurapubliekscatalogus, die ook thuis te raadplegen is. Leerlingen kunnen thuis boeken reserveren en eventueel verlengen. De mediatheek beschikt ook over digitale abonnementen, zoals de Krantenbank, Literom en Uittrekselbank. Deze links zijn alleen op de schoolcomputers te raadplegen. De collectie wordt voortdurend actueel gehouden met (een deel van) de ouderbijdrage.

Drijvende krachten

Behalve boeken lenen kunnen leerlingen hier ook naar informatie zoeken, zelfstandig studeren of samen aan een opdracht werken.
De mediatheek wordt gerund door twee mediathecarissen. Lees hier hun bijdrage over de mediatheek. Samen met een aantal vrijwillige ouders houden zij de uitleenadministratie en informatiebronnen bij en zorgen voor het boekenbestand. Ook helpen zij leerlingen bij het zoeken en vinden van informatie. De vrijwilligers bemannen de mediatheek op de dagen dat de mediathecaris afwezig is. Zonder deze inzet kan de mediatheek niet dagelijks geopend zijn. Er is regelmatig behoefte aan nieuwe mensen. Belangstellenden kunnen zich opgeven via [email protected]. Werken in de mediatheek is een mooie manier om betrokken te zijn bij de school.

Praktische informatie

In de eerste klas krijgen leerlingen een rondleiding door de mediatheek en instructie op het gebied van ‘zoeken en vinden’. Ook leerlingen uit de hogere klassen krijgen regelmatig instructieles. Alle leerlingen kunnen inloggen op de computers met hun eigen schoolaccount. Uitlenen gaat via de persoonlijke schoolpas. De mediatheek is maandag t/m donderdag geopend van 9.00-16.00 uur en op vrijdag van 9.00- 14.00 uur.

Verder gelden de volgende mediatheekregels:

• Lenen is alleen mogelijk met een schoolpas op persoonlijke titel
  • De uitleentermijn is drie weken en kan maximaal 3 x verlengd worden
  • Leerlingen krijgen via mail bericht wanneer de uitleentermijn is verstreken
  • Boete is 10 cent per schooldag per boek
  • Computergebruik kan alleen via eigen account en is alleen voor schoolwerk bedoeld
  • Downloaden, installeren of gebruiken van spelletjes, downloadhulpen, kraaksoftware, muzieksoftware of bestandsruilsoftware op de schoolcomputers is niet toegestaan
  • Er kan worden meegekeken op de computers
  • Printen, kopiëren en scannen gaat via het kopieerapparaat in de gang op de bovenverdieping van K17

Mediatheek app Aura Library

Via deze app zijn alle geleende materialen te zien, kun je boeken reserveren en nieuwe boeken bekijken. Ook is er de mogelijkheid tot online verlengen en een berichtenservice wanneer boeken retour moeten. Hoe werkt het? Download de mediatheek-app in de playstore/appstore. De naam van de app is Aura Library. Geef daarin aan de plaats en onderwijsinstelling aan en voer het lenernummer (= leerlingnummer) in. Vul daarna je naam en e-mailadres in bepaal zelf een wachtwoord. Eenmaal geïnstalleerd hoef je niet nogmaals in te loggen.

Veel lees- en leerplezier gewenst!