De eindopdracht van de module ‘Binnenstedelijke ontwikkeling’ in klas 2 is: ‘Maak een (bouw)plan voor een bepaalde straat of pand in de binnenstad van Apeldoorn waarin een duidelijke visie voor duurzame leefbaarheid geschetst wordt.’ De leerlingen mochten hun plannen presenteren in de raadzaal van de gemeente Apeldoorn.
Annelies Beek, planoloog bij de gemeente Apeldoorn, blikt terug. ‘Bijna 100 leerlingen van het Gymnasium Apeldoorn presenteerden in oktober hun ontwerpen voor de binnenstad. Sommige groepjes maakten een ontwerp voor een straat, anderen voor een groter gebied. Het was heel interessant om te horen wat de leerlingen in krap 6 weken tijd allemaal hadden bedacht en ontworpen. Ze hebben rake observaties gedaan en oplossingen bedacht voor bijvoorbeeld hitte in de stad, logische veilige routes en vergroening. Na de eerste presentatie in de raadzaal was de spanning er bij de meesten van af en vertelden de leerlingen zelfverzekerd hun plannen. Leuk om te zien hoe enthousiast ze waren over hun eigen ontwerp en hoe ze met gemak omgaan met moeilijke termen als energietransitie, klimaatverandering en multifunctioneel ruimtegebruik. De jury was onder de indruk van de analyses achter de ontwerpen en de creativiteit van de leerlingen. Wie weet zijn dit de planologen en stedenbouwers van de toekomst!’