Home > Verhaal > Ervaringen online lessen

Ervaringen online lessen

Zoals iedereen heeft ervaren is on-line lesgeven echt anders dan de klassikale variant. Alhoewel het leggen van contact veel lastiger is en op diverse barrières kan afketsen,  heeft het ook een aantal voordelen.

Mijn eerste ervaringen.. het praten tegen je computerscherm geeft al snel het gevoel dat je een psychiater zou moeten consulteren…  daar had ik wel wat moeite mee en dus stel ik me de leerlingen nu voor zoals ze achter hun eigen bureau en laptop zitten, turend op hun scherm en de boeken en schriften er opengeslagen naast.

We hebben de leerlingen direct aangeleerd dat microfoon en camera’s uit moeten maar… of dat een handige zet was betwijfel ik. Het zou beter zijn om de leerlingen in ieder geval in beeld te hebben want er zijn leerlingen die zich helemaal stil houden. Leerlingen blijken toch verbazingwekkend verlegen op een of andere manier en hun aanwezigheid blijkt dan achteraf alleen uit een duimpje in de chat. De chat is wel een veilige manier om toch een vraag te stellen en gelukkig wordt dat wel goed gebruikt.

Een van de grote voordelen van een online les is dat alle leerlingen vooraan zitten. Alle leerlingen kunnen de docent goed zien en kunnen met hun neus de PowerPoint aanraken. Zoals normaal gesproken door je uitleg heen wordt gesproken of leerlingen elkaar afleiden is daar nu geen sprake van. Het blijft altijd een keuze om wel of niet mee te doen.

Een ander voordeel is dat de voorgang van het proces beter in de planners is vastgelegd, dat is lekker duidelijk voor leerlingen. Zeker als opdrachten gekoppeld zijn aan een week, ideaal als je daar als leerling gebruik van maakt in het maken van een eigen planning voor de week.

Ander voordeel is het tempo…zonder onderbrekingen of vragen op een onhandig moment kun je door met je uitleg. Daarna zorg je dat je ook de nog openstaande vragen behandelt en zo maak je al snel meters. Dat zorgt er ook voor dat leerlingen zich minder vervelen.

Als de les wat korter is dan het rooster aangeeft laat ik de leerlingen gaan en geef aan dat ze bij vragen nog even kunnen blijven hangen. In het gesprekje aan het einde van zo’n les willen ze al snel wèl die camera aanzetten en de microfoon. Zo maak je vragen stellen laagdrempelig en geeft het een persoonlijke noot. Dan zie je ze zitten in hun eigen kamer met hun persoonlijke spulletjes om zich heen.

In mijn gesprekje van afgelopen vrijdag met 3 heren uit klas 3c gaven de heren aan dat ze het ‘wel chill’ vonden. Geen uren fietsen, langer slapen, minder lesuren. Het enige wat ze vonden was veel huiswerk maar waarom?… normaal deden ze selectief wel (maar vaker niet ) het huiswerk en nu moest er veel worden ingeleverd. Dus daar komt de aap uit de mouw… ‘t is niet extra huiswerk maar meer controle!

Dan nog een voordeel: een heel handige functie in It’s Learning (nooit eerder gedaan) is audio-feedback en dit wordt zeer gewaardeerd door leerlingen. Je opent een bestand: pdf, jpg of Wordbestand in een ander tabblad. Je gaat terug naar It’s Learning om de audio aan te zetten en geeft feedback terwijl je de opdracht bekijkt. Wel probeer ik dat te doen volgens de regelen der kunst: éérst positief en dan pas kritiek leveren in de vorm van tips.

O ja, nog eentje die sommigen wel herkennen: niet meer rennen van lokaal x naar lokaal y, computer aanzetten, inloggen …. maar alles in lokaal ptb1, met headphone en whiteboard en een set fatsoenlijk schrijvende stiften en bedraad internet. Dat maakt de performance zo veel beter heb ik gemerkt!

Helaas heeft een aantal leerlingen te maken met een computer die Teams niet meer aankan. Noodgedwongen volgen deze leerlingen dan ook de lessen op hun  mobiele telefoon. Op het kleine schermpje kunnen ze dan nauwelijks mijn schrijfwerk op het whiteboard lezen. Dan hebben we ook de haperende wifi die voor storingen zorgt. Het grappige is dat leerlingen vaak denken dat het aan onze verbinding moet liggen.

De ervaringen die we nu opdoen nemen we mee naar de toekomst waar we het onderwijs in een rap tempo zullen zien veranderen. Hopelijk blijft er voldoende ruimte en tijd voor de persoonlijke noot en de oprechte belangstelling voor leerlingen en hun wel en wee.

  • Olympiadeschool_Gymnasium Apeldoorn
  • reabordjesA4-5-2018.indd
  • Gymnasium Apeldoorn 2016-2017
  • Prep centre logo_CMYK
  • Gezonde school