Home > Verhaal > Leerlingen uit klas 4 leren reanimeren

Leerlingen uit klas 4 leren reanimeren

Het is woensdagochtend 21 september 2016, 9.00 uur. In de gymzaal liggen zeven reanimatiepoppen te wachten tot ze gereanimeerd worden. Cardioloog Reinier Waalewijn heeft een heel team van instructeurs meegenomen uit het Gelre Ziekenhuis. Samen met de AED-instructeurs van onze school zal hij al onze vierde klassers in sessies van anderhalf uur leren reanimeren. De leerlingen komen binnen, nemen plaats, en luisteren ademloos naar de instructie van de cardioloog. De getoonde filmpjes, waarbij je o.a. ziet hoe iemand in elkaar zakt tijdens een circulatiestilstand maken heel veel indruk. Dat wordt nog versterkt doordat er verteld wordt dat mensen die een hartaanval krijgen meestal bekenden zijn van degene die het ziet gebeuren, en dat het het aller ergst is als je dan niks kunt doen… Dus aan de slag! In korte stapjes wordt de hele sequentie van handelingen uitgelegd en gedrild. De leerlingen gaan na de uitleg steeds oefenen op de poppen onder toeziend oog van de instructeurs. Wow, denk ik, wat pakken ze het toch snel op, en wat doen ze het goed! Dan is de laatste test, waarbij de leerling alles wat hij geleerd heeft laat zien; Let op gevaar, Check bewustzijn, Bel 112, Check ademhaling, Start Reanimatie, Geef borstcompressies, Beadem, Bedien de AED… Ze vinden het zwaar maar gaan ervoor, ze moeten minstens twee minuten doorgaan. Dan sluiten we af. Een korte herhaling van al het geleerde. De heer Waalewijn vraagt aan de groep: “Wat is het allerergste dat je kunt doen als iemand een hartstilstand krijgt?’’ De leerlingen antwoorden in koor :”Niets doen!”. Als leerlingen horen dat ze een officieel certificaat krijgen zie ik een smile van oor tot oor.
  • OlympiadeSchool Gymnasium Apeldoorn
  • reanimatie
  • cambridge-english-logo
  • Gymnasium Apeldoorn 2016-2017
  • Veilig Honk 2017