Home > Verhaal > Leraar in tijden van Corona, hoe?

Leraar in tijden van Corona, hoe?

In 15 minuten mijn zaak kwijt, zo begon een artikel. Ik las het vanmorgen over iemand die in 20 jaar een restaurant zorgvuldig had opgebouwd. En nu moest het pats boem dicht. Deze Australiër, had ook een Nederlander kunnen zijn. Zijn leven werd een rollercoaster. Door lange wandelingen en door te tuinieren luwde het gekkenhuis in zijn hoofd. Met opgeheven hoofd deed hij wat moest doen. Binnen 2 weken zijn mensen ontslaan was het lastigst; zij zouden het immers veel moeilijker krijgen dan hij. Door zijn manier van doen wordt hij herinnerd als een warm mens. En dat deed er echt toe wat hem betrof. Het artikel echode een tijdje na. In mijn omgeving kende ik geen zieken en als leraar zou ik mijn baan houden, dus relatief heb ik makkelijk praten. Tegelijkertijd nam ik op school iets vergelijkbaars waar; een grote wens om er met elkaar het beste van te maken. Het hart van het Gymnasium klopt op de juiste plek en de vraag is nu hoe we onze leerlingen dat laten merken en hen op afstand zo goed mogelijk helpen, maar ook elkaar. De oudere docenten krijgen bij digitaal lesgeven steun van de jongere, die net iets vlotter zijn met ICT. Hoewel het sociale aspect van leren en het samen zijn werkelijk een gemis is, doen we ons uiterste best. Zou dit de grote onderwijsvernieuwing waar al jaren om geroepen wordt op gang brengen. De toekomst zal het leren. Maar zelfs zonder leerlingen op school bruist het Gymnasium door en dat maakt indruk.
  • Olympiadeschool_Gymnasium Apeldoorn
  • reabordjesA4-5-2018.indd
  • Gymnasium Apeldoorn 2016-2017
  • Prep centre logo_CMYK
  • Gezonde school