Home > Verhaal > Little Victorians-day

Little Victorians-day

Op vrijdag 6 maart mocht ik als – ouder van een leerling uit klas 1 – helpen met de high tea. Alle leerlingen hadden enthousiast gebakken en gesmeerd……er stonden 3 lange tafels die volledig gevuld waren met lekkere hapjes, zoals brownies, sandwiches en ander lekkers. Te veel om op te noemen!

Trots waren alle kinderen op hun baksels en wat heeft eenieder heerlijk gegeten. Na 2 rondes (en voor sommige leerlingen zelfs 3 rondes) waren de tafels wel leger, maar er stond nog meer dan genoeg. Nadat een aantal leraren ook nog een rondje hadden gelopen, zijn verschillende ouders met schalen de gang op gegaan. De leerlingen van de andere klassen waren net op school gekomen en hebben ook volop genoten van alle baksels. Het was een groot succes!

Nadat de tafels waren opgeruimd, ben ik nog bij de leerlingen van klas 1 gaan kijken die inmiddels druk aan het repeteren waren voor het toneelstukje in de stijl van Oliver Twist. De leerlingen werden teruggebracht naar de tijd waarin de zeer arme kinderen moesten overleven op de straat. Ze werden daarbij geholpen door de 2 Engelstalige acteurs van het gezelschap Phileas Fogg Theatre Company.

Beide acteurs hadden een groep leerlingen onder zich waarbij er een aantal scenes werden geoefend. Een beetje lacherig werd er geoefend, het was nog niet duidelijk wat het eindresultaat zou worden.
In ongeveer een uur waren alle scenes doorgenomen en geoefend en daarna kwam de grote finale.

De verschillende scenes van beide groepen werden samengevoegd en afwisselend uitgevoerd door alle amateuracteurs, zodat er een voorstelling werd gegeven. De voorstelling werd perfect ondersteund door de 2 professionele acteurs die ook het verhaal erbij vertelden op indrukwekkende wijze.

De volgende scene wil ik eruit lichten:
Op zeker moment werd er een kind verkocht door haar vader, omdat het kind met bedelen geen geld had opgebracht. Dit kind kwam bij een madam terecht die er een gruwelijke methode op nahield om ervoor te zorgen dat er wel genoeg geld bij elkaar gebedeld werd. Ze pakte het kind vast en stak met een hete naald in beide ogen. Een bedelend, blind kind levert namelijk meer geld op.
Muisstil was het in de aula, geen leerling was te horen.

Ik heb genoten van de dag en ik denk dat de leerlingen een goede indruk hebben gekregen hoe het er in die Victoriaanse tijd aan toe ging.

Marion Schouten (moeder van een leerling uit klas 1)

  • Olympiadeschool_Gymnasium Apeldoorn
  • reabordjesA4-5-2018.indd
  • Gymnasium Apeldoorn 2016-2017
  • Prep centre logo_CMYK
  • Gezonde school