Home > Verhaal > Parijs reis 2019

Parijs reis 2019

Nou, daar gingen we dan, met zestien leerlingen en twee leraren. Kwart voor zeven op het station, om vervolgens naar Schiphol te reizen. Vanaf Schiphol gingen we met de Thalys naar Parijs, wat ongeveer drie uur duurde. Na meteen de Eiffeltoren te hebben bezocht, gingen we naar de gastgezinnen. Eerst maakten we kennis en vervolgens reden we met onze gastvrouw mee naar haar huis. Maar waar je zou belanden, hoe het eruit zou zien of wie er in het huis woonden, dat was nog de vraag. En daarnaast, omdat we in Frankrijk waren, moesten we wel in het Frans communiceren. En dat was toch lastiger dan gedacht. Vraag maar eens in het Frans of ze handdoeken heeft, of zeg maar eens dat we genoeg hebben gegeten. En wat dacht je van de wifi-code? Is dat niet onbeleefd om al op de eerste dag te vragen? Daar discussieerden we onderling over in het Nederlands. Want gelukkig zat ik met nog twee anderen in een huis, dus af en toe konden we elkaar helpen met vragen beantwoorden.  Onze gastvrouw woonde in een flat, dus elke dag een paar trappen op en af, wat na een lange dag lopen best vermoeiend kan zijn. Daarnaast bracht ze ons  ’s ochtends naar de verzamelplek en haalde ons daar ’s avonds ook weer op. We spraken dus ook af hoe laat we moesten opstaan, eten en hoe laat we stil moesten zijn. We belden af en toe met leerlingen in andere gastgezinnen: hoe hadden zij het, wat aten ze, en hoe was hun gastgezin?

In Parijs bezochten we natuurlijk meerdere dingen; l’Arc de Triomphe, Notre-Dame, Centre Pompidou, Sacré Coeur, noem het maar op. We gingen met de trein vanuit ons dorpje maar Parijs, wat ongeveer een half uur reizen was. Vervolgens reisden we met de metro naar de bezienswaardigheden die op de planning stonden. Bij elke bezienswaardigheid vertelde een leerling in het Frans er wat over; zo was de reis toch nog educatief, naast dat we natuurlijk van het Frans communiceren ook al veel leerden. Een aantal dagen namen we zelf de lunch mee, maar we kregen ook wel eens €10 om ergens te gaan lunchen. Wij gingen vaak naar typische Franse cafeetjes, want als je dan toch in Parijs bent, is dat wel leuk natuurlijk. Ook hadden we een paar uur vrije tijd per dag. We konden dus gewoon rondlopen in de omgeving, of ergens wat eten. Maar we hebben natuurlijk ook de nodige souvenirwinkeltjes bezocht, daar ontkwam je ook niet aan, omdat in elk straatje wel meerdere winkeltjes waren. Er waren ook veel straatmuzikanten, bedelaars en haastige mensen te zien, vooral bij de metrostations. Er reed gelukkig om de paar minuten wel weer een metro. Maar die zat dan ook wel echt overvol en aangezien wij met ongeveer 20 man reisden, was dat echt proppen.

Het mooiste van Parijs vond ik toch wel de boottocht over de Seine. We voeren weg bij zonsondergang, wat ontzettend mooi was om te zien. Langzaam aan werd het donkerder, en toen we bijna terug waren, voeren we nog langs de Eiffeltoren. Op een gegeven moment gingen de lichtjes aan en dat was echt een heel mooi magisch moment. En daarnaast ook heel erg gezellig. Maar het was die avond helaas heel erg koud; dus dicht tegen elkaar zitten en genieten van het uitzicht.
Wat ik daarnaast heel leuk vond om te zien was een koppel dat danste op een brug, midden in Parijs. Het was ook 14 februari, dus Valentijnsdag. Ze dansten heel sierlijk, terwijl iemand ze op de piano begeleidde.

Na vijf dagen moesten we helaas weer inpakken; afscheid nemen van onze gastvrouw en weg. Gelukkig hadden we nog een paar uur vrije tijd voordat we naar huis gingen; dus bezocht ik samen met iemand anders nog de Opéra, wat trouwens echt een aanrader is als je naar Parijs gaat.

Kortom; het was een ontzettend gezellige week, we hebben veel bezocht maar ook vrije tijd gehad waardoor het echt als een vakantie aanvoelde. Ik vind het ook heel leuk dat we de Franse cultuur hebben mogen ervaren door in een gastgezin te overnachten.

Bonjour mes chers élèves!
Groetjes,
Marije Nijburg (5a)

  • Olympiadeschool_Gymnasium Apeldoorn
  • reabordjesA4-5-2018.indd
  • Gymnasium Apeldoorn 2016-2017
  • Prep centre logo_CMYK
  • Gezonde school