Webinars studiekeuze

Op 23 maart en 21 april a.s. kunnen ouders met een kind in de bovenbouw (havo en vwo) een webinar volgen over studiekeuze, studeren, studiekosten en tussenjaar. De leerlingen zelf zijn natuurlijk ook van harte welkom.

De webinars richten zich op studeren op een hbo of universiteit. Het gaat niet over een speciaal instituut of opleiding. Twee studenten, een jongen en een meisje, vertellen aan de hand van de dia’s, hun persoonlijke verhaal. Hermien Miltenburg*, oudervoorlichter bij Wageningen University & Research, zal tips & tricks’ geven voor ouders.

23 maart (19.30-20.30 uur): Wat maakt studiekeuze lastig?

• Wat kun je als ouder doen als je kind geen enkele studie interessant vindt en niet gemotiveerd is voor studiekeuze?
  • Het lijkt een luxe probleem, maar wat doe je als studiekiezer als je heel veel leuk vindt en maar geen keuze kunt maken? De twee studenten die 23 maart aan het woord komen hebben dit meegemaakt en delen hun ervaringen.
  • Ouders en aanstaande studentenvinden het lastig zicht te krijgen op de kosten van studeren. Ook willen ze weten welke toeslagen er zijn en hoe het zit met de studiefinanciering. Via onderstaande link kunt u zien welke financiële aspecten we zullen behandelen. Studenten delen hun ervaringen. Hoe hebben ze geleerd met geld om te gaan?

21 april (19.30-20.30 uur): Een klik voelen bij een opleiding

Studiekiezers kunnen soms heel lang twijfelen tussen 2 of 3 studies. Maar hoe weet je nu wat precies de goede opleiding is? Een ‘klik’ voelen bij je opleiding geeft een goede indicatie. Voel je die klik niet, dan moet je verder zoeken, soms naar een minder voor de hand liggende opleiding. Vanavond vertellen twee studenten meer over hun zoektocht.

Er wordt tijdens de webinars voor geen enkele opleiding of instituut reclame gemaakt, aanmelden is vrijblijvend, er wordt niets gedaan met de e-mailadressen. Tijdens het webinar, maar ook daarna, kunnen er vragen gesteld worden.

Hermien Miltenburg
Oudervoorlichter Wageningen University & Research