Wie is er het beste in ‘GEO Memory’?

De eersteklas leerlingen hebben nieuwe Geo Future School spellen ontwikkeld. Niet zó maar een spel, maar gebaseerd op één van de kernconcepten van GFS: duurzaamheid, leefbaarheid, rechtvaardigheid, veiligheid en gezondheid.

Het doel van de spellen is dat de spelers ook daadwerkelijk iets leren over dit kernconcept. Een educatief spel dus! Eerst moest een aantal thema’s opgesteld worden die onder dit kernconcept vallen. Hier kwam de vaardigheid ‘kritisch denken’ aan de orde. Leerlingen hebben onder andere geoefend met AI en zijn er gaandeweg achter gekomen dat ze niet zo maar klakkeloos informatie moeten overnemen.

Na een brainstorm over welke spellen de leerlingen kennen en een uitgebreide observatie van de spelregels (wat staat daar eigenlijk allemaal wel en niet in?) zijn de leerlingen een eigen spel gaan ontwikkelen. Sommige spellen zijn gebaseerd op een bestaand spel, andere spellen zijn helemaal nieuw bedacht. De meest creatieve titels zijn voorbij gekomen:

Sommige spellen zijn uiteindelijk een bordspel geworden, andere spellen een buitenspel.

Afgelopen dinsdag, 24 juni, was het de tijd om deze spellen te testen! Eerst in de klas, daarna ook de spellen van de andere klassen. Bij elkaar kijken welke creatieve producten er gemaakt zijn, maar vooral ook uitproberen: wie gaat er winnen met ‘Rechtvaardig Stratego’? Wie is er het beste in ‘GEO Memory’?

In alle klassen zijn hele mooie, leerzame en uiteenlopende GFS-spellen gemaakt en gespeeld.