6 oktober 2025

Introductie klas 5

“Wat jammer dat er zo weinig met de knikker werd gedaan” was een van de reacties op het programma van de startdag voor jaarlaag 5.

Bingo

In loop van de ochtend om 10:00 uur, om het jaar maar eens voorzichtig te beginnen, begon de dag met een bingo. De leerlingen gingen op zoek naar klasgenoten met allerlei bijzondere eigenschappen, talenten, wensen en hobby's. Zo kwamen ze elkaar tegen en konden de nieuwe gezichten ook contact maken.

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)

Daarna gaf de decaan een schets van het te verwachten programma LOB van dit jaar. Er werd afgesloten met het beantwoorden van de volgende vragen. 

  • Waar ben ik goed in?
  • Wat vind ik belangrijk in mijn beroep later?
  • Waar sta ik over 15 jaar?
  • Welke studies spreken me aan? 

De antwoorden kwamen terug tijdens het mentordeel van de ouderavond, maar dat wisten de leerlingen toen nog niet. Net zo min ze wisten wat ze met de knikker zouden gaan doen… 

Apeldoorn Stories

Na de lunch werden de leerlingen in groepjes op pad gestuurd. Met een app en een papier met opdrachten. Onderweg kwamen ze mentoren tegen met appels, knikkers, lollies. Eenmaal terug op school moesten ze een laatste proef doen. Met het verdiende aantal knikkers het spel van de knikkerbaan spelen, als metafoor voor het leven van een scholier? De totale buit ging naar de groep met de meeste punten.  

Ervaringen

Wij, mentoren, kijken terug op een geslaagde dag. Ons doel was om elkaar op een ontspannen manier te ontmoeten. We hebben het nuttige met het aangename verenigd. Voor ons was het prettig om te zien hoe onze mentorleerlingen door de jaarlaag bewogen. De leerlingen waren wisselend enthousiast. Sommigen hadden op meer actie gehoopt. Het merendeel vond de dag prima. En wij hebben van ze genoten!

Namens de mentoren van klas 5, 
Yvonne van Onna