Op de schouders van reuzen

Op de schouders van reuzen

Waarom leren we wat we leren? En van wie eigenlijk?

De bekende uitspraak “op de schouders van reuzen” werd populair door Isaac Newton, maar komt al veel langer voor. Het betekent dat wij verder kunnen kijken dankzij de mensen die vóór ons leefden, dachten en werkten. Zij hebben ons ideeën, kennis en inzichten nagelaten – wij bouwen daarop voort.

Op het gymnasium vinden we dat belangrijk. Leren is niet alleen kennis verzamelen, maar ook begrijpen waar die vandaan komt. En hoe jij daar zelf iets aan kunt toevoegen. Daarom zijn voorbeelden belangrijk. In de Oudheid gebruikte men daarvoor exempla – inspirerende figuren of helden. Wij spreken liever van reuzen dan van helden: niet om mensen te vereren, maar om ideeën en idealen centraal te zetten.

Een reus kan dus een denker, een wetenschapper, een schrijver of een kunstenaar zijn. Of gewoon iemand die iets bijzonders heeft bijgedragen aan hoe wij de wereld begrijpen. Door hun ideeën te leren kennen, leer je hoe je zelf kritisch kunt nadenken, vragen kunt stellen en nieuwe inzichten kunt ontwikkelen.

Logos: denken én delen

Op het gymnasium draait het om logos. Dat betekent: helder leren denken, logisch redeneren én jezelf goed kunnen uitdrukken. In taal, in discussie, in samenwerking. We leren samen, niet alleen. En we leren mét en ván het verleden.

Daarom krijg je hier niet alleen opdrachten omdat het ‘moet’, maar proberen we je te prikkelen met verhalen, vragen en voorbeelden die je aan het denken zetten. Zodat je ontdekt waarom iets belangrijk is – en wat jíj ermee wilt doen.

Ideeën in elk vak

In elk vak staan bepaalde ideeën centraal. Soms zijn dat wetenschappelijke vragen (zoals: hoe werkt zwaartekracht?), soms zijn het morele of maatschappelijke kwesties (zoals: wat is rechtvaardig?). Die ideeën koppelen we aan vier kernwaarden van onze school:

  • Betrokken
  • Onderscheidend
  • Nieuwsgierig
  • Samen

Reuzen – en leerlingen – zijn vaak nieuwsgierig. Ze zijn betrokken bij de wereld. Ze denken verder dan hun eigen vakgebied. En ze werken samen aan vooruitgang.

Jouw eigen groei

Tijdens je jaren op het gymnasium leer je allerlei inspirerende denkers, doeners en ideeën kennen. Gaandeweg ontstaat er een beeld: wat maakt iemand een reus? En misschien nog wel belangrijker: hoe kun jij zelf een reus worden?

Wij hopen dat je niet alleen leert wat belangrijk is, maar ook gaat voelen waarom het ertoe doet. Dat je een verlangen ontwikkelt om bij te dragen. Aan ideeën. Aan mensen. Aan de wereld van morgen.

Want: wie ben jij? Wat wil jij? Wat kun jij?