Roos vertelt over haar eerste jaar op Gymnasium Apeldoorn

Roos vertelt over de brugklas

Hoe is het om als brugklasser op het Gymnasium Apeldoorn te starten? Is het huiswerk echt zoveel meer? Zijn Grieks en Latijn moeilijk? En hoe snel voel je je thuis op een nieuwe school? We vroegen het aan Roos, die inmiddels bijna een jaar op onze school zit.

Hoe bevalt het Gymnasium Apeldoorn tot nu toe?
"Goed! Ik vind het een hele leuke school en ik ben heel blij dat ik voor deze school heb gekozen. Wat ik vooral fijn vind, is dat het een wat kleinere school is. Daardoor leer je snel mensen kennen en voelt het al snel vertrouwd."

Waar moest je het meest aan wennen?
"Het wisselen van lokalen. Op de basisschool bleef je meestal in hetzelfde lokaal, maar hier heb je voor elk vak een ander lokaal. In het begin moest ik daar even aan wennen, maar nu weet ik precies waar ik moet zijn."

Weet je nog hoe je eerste schooldag was?
"Niet heel goed meer eigenlijk. Dat is misschien juist een goed teken, want voor mijn gevoel ging alles heel natuurlijk. De tijd is echt voorbijgevlogen."

Heb je veel huiswerk?
"Dat viel me mee. In het begin is het even wennen, maar als je goed plant, is het prima te doen. Meestal ben ik ongeveer een uurtje bezig."

Wat vind je van je klas?
"Mijn klas is heel leuk. Iedereen gaat gezellig met elkaar om en dat maakt het fijn om elke dag naar school te gaan."

Wat is je favoriete vak?
"Biologie. Ik vind het interessant om te leren hoe het menselijk lichaam werkt. Je leert over cellen en hoe alles in elkaar zit. Dat vind ik echt leuk."

En welk vak vind je het moeilijkst?
"Latijn. Het is heel anders dan de talen die je al kent. Maar juist dat maakt het ook wel uitdagend. Als het lukt om een tekst te vertalen, geeft dat echt een goed gevoel."

Waarom heb je voor het gymnasium gekozen?
"Ik vond het een mooie school en mijn broer zit hier ook. Daardoor kende ik de school al een beetje. Het voelde gewoon goed."

Hoe zijn de docenten?
"Ze zijn aardig en helpen je als je vragen hebt. Natuurlijk verwachten ze dat je je best doet, maar dat hoort erbij."

Weet je nog wat je eerste cijfer was?
"Ja, een 7,9 voor Grieks."

Hoe heb je je voorbereid op de middelbare school?
"Door alle spullen te kopen die ik nodig had en doordat we op de basisschool al informatie kregen over de overstap."

Wat is het grootste verschil met de basisschool?
"Je krijgt meer verantwoordelijkheid. Je hebt verschillende vakken, verschillende docenten en je moet zelf je huiswerk plannen. Daardoor word je veel zelfstandiger."

Mis je iets van de basisschool?
"Soms mis ik wel de momenten waarop je wat minder hoefde te doen. Maar ik vind het ook leuk dat je op het gymnasium veel nieuwe dingen leert en meer uitdaging krijgt."

Heb je een tip voor leerlingen uit groep 8 die volgend jaar naar het Gymnasium Apeldoorn komen?
"Neem niet te veel boeken mee als je ze niet nodig hebt, want dat scheelt een hoop gewicht. En kies voor een lichte laptop. Daar ben je aan het einde van de dag blij mee."

"Voor je het weet voel je je thuis"

Als je Roos vraagt hoe ze terugkijkt op haar eerste jaar, is haar antwoord duidelijk: ze heeft het naar haar zin. De school is overzichtelijk, de klas is gezellig, de docenten zijn betrokken en de lessen zijn interessant. Natuurlijk zijn er dingen waar je even aan moet wennen, dat hoort bij een nieuwe stap.

Voor leerlingen uit groep 8 heeft Roos dan ook een geruststellende boodschap: maak je niet te druk. Voor je het weet ken je de weg, heb je nieuwe vrienden gemaakt en voel je je helemaal thuis op het Gymnasium Apeldoorn.

 

Je hoeft het niet alleen te doen

Nieuwe klasgenoten, nieuwe docenten en een nieuw rooster. De stap van groep 8 naar de middelbare school is best groot. Daarom hebben we op het Gymnasium Apeldoorn leerlingbegeleiders. Dat zijn oudere leerlingen die je helpen om snel je plek te vinden op school. Marnix uit klas 5 is één van hen.