Agora ‘Back to the Classics’

Wisten jullie dat onze leerlingen:

1: Zelf een kompas kunnen maken?

2: Fake news kunnen herkennen?

3: Een AI kunnen ontmaskeren?

4: Kunnen onderbouwen wat de beste bestuursvorm is?

5: De mobiliteit van beperkten kunnen verbeteren?

6: Tips kunnen geven om stress te verminderen?

Dit hebben ze allemaal geleerd van de wetenschappers uit de Klassieke Oudheid in de driedaagse Geo Future School module ‘Back to the Classics’. Op dinsdagmorgen 26 maart begonnen ze met een voorbeeld over het nieuwste beton. Het recept hiervoor bleek afkomstig uit de Oudheid. Na dit voorbeeld en een workshop onderzoeksvaardigheden gingen leerlingen aan de slag binnen de zes thema’s: Omgaan met stress, Mobiliteit, Navigatie, Fake news, Politiek en Omgaan met techniek. Dinsdag stond onderzoek naar de Oudheid op het programma. Woensdag gingen leerlingen de maatschappij in of werd de maatschappij de school binnen gehaald om het hedendaagse probleem te onderzoeken. Er waren gastsprekers en leerlingen hebben een bezoek gebracht aan de Stentor, het NewTechPark of het Stadhuis. Op donderdag, de laatste dag, werd er een koppeling gemaakt tussen Oudheid en heden. Het project werd afgesloten op een manier zoals ze dat in de Oudheid deden: Een Agora waar gediscussieerd en geleerd werd van en met elkaar!