Als Geo Future School dagen we je uit om na te denken grote, actuele vraagstukken. Een dagdeel per week werk je in vakoverstijgende projecten aan thema’s over: duurzaamheid, leefbaarheid, rechtvaardigheid, veiligheid en gezondheid.
De pijlers van het onderwijs van het Gymnasium zijn: talentontwikkeling, contextrijk onderwijs en burgerschap. Hieronder lees je meer over de onderwijspijlers van onze school en vind je voorbeelden van projecten van ons Geo Future Onderwijs.
Leren is veel meer dan lezen, woordjes leren, sommen maken en opdrachten doen. Prima, al deze kennis, maar we vinden het ook belangrijk dat je kunt ‘leren in de breedte’. Alles eruit halen wat erin zit en ook buiten school tot volle bloei komen.
TalentontwikkelingDe missie van onze school is al heel lang een Latijnse spreuk: Non scholae sed vitae discimus | Niet voor de school maar voor het leven leren wij. Dit betekent dat wij graag inspirerend en creatief lesgeven.
Contextrijk onderwijsGymnasiaal onderwijs betekent ook dat je zoekt naar de relevantie van leren. Je bewust worden van maatschappelijke vraagstukken. Leren - op je eigen manier en alvast in het klein - om het verschil te durven maken.
BurgerschapLeerlingen uit de derde klas hebben in het GFS project ‘wateroverlast’ onderzoek gedaan in hun eigen omgeving. Ze hebben nagedacht over oplossingen om plekken waar wateroverlast wordt ervaren te benutten en in te zetten op plekken waar tijdens droogte watertekorten kunnen ontstaan.
Geo Future School: meedenken over wateroverlast in je eigen omgevingVoor het GFS project over globalisering en mondiale rechtvaardigheid bedachten Jochem en zijn groepje het Fairtrade kooktoernooi voor alle leerlingen van middelbare scholen in Apeldoorn. Voorwaarde om mee te doen, is dat er minstens één Fairtrade product gebruikt wordt tijdens het koken.
Geo Future School: bijdragen aan het maken van Fairtrade keuzesBij een hartstilstand zijn de eerste 6 minuten van levensbelang. Hoe sneller er wordt gestart met reanimeren, hoe groter de kans op overleven. Het Gymnasium Apeldoorn neemt deel aan het project ‘Reanimatie-onderwijs op scholen’ (ROOS) van de Hartstichting. Elk jaar wordt in klas 4 een les reanimatie verzorgd in samenwerking met cardiologen en ambulancemedewerkers van Gelre Ziekenhuizen Apeldoorn.
Geo Future School: leren voor het levenLeerlingen uit klas 4 hebben deelgenomen aan een onderzoek in opdracht van de gemeente Apeldoorn naar een gezonde en duurzame schoolomgeving. Met de input van onze leerlingen brengen de studenten van de Wageningen Universiteit een advies uit aan de school en de gemeente (en wellicht de supermarkten…)
Geo Future School: input leveren voor een gezonde schoolomgeving