Burgerschap

En de wereld in!

Het past bij de mens om na te denken en te onderzoeken. Je bent op school samen in be­weging en ontdekt steeds meer wie je bent en wie de ander is. Langzaamaan ga je steeds meer je omgeving verkennen. We geven jou en je klasgenoten volop kansen om een wereldburger te worden. Best spannend ook, dus we letten goed op elkaar. Fijn contact is dan heel belangrijk. Contact tussen jou, je klasgenoten, ouders en docenten … Gymnasium Apeldoorn – dat zijn wij allemaal!

Belofte: Echt waar – we doen het samen

School als mini-maatschappij

We zijn als school een sterke, sociale gemeenschap. Iedereen kent elkaar en je kunt hier jezelf zijn. Binnen school kun je op allerlei manieren meedoen met alles wat hier gebeurt. Rondleiden op open dagen, helpen bij activiteiten, bijles geven, lid worden van de leerlingenraad of leerlingbegeleider worden. Dit ‘meedoen’ gebeurt straks ook buiten de school, als je je maatschappelijke stage gaat volgen of onderzoek gaat doen naar je vervolgstudie. Zo wordt het meer een mini-maatschappij, een levensechte leerschool. Door mee te doen, laat je jezelf steeds meer zien in de wereld.

Julian (klas 1) gaf een proefles Latijn aan groep 8 van zijn oude basisschool. “Het was heel tof om te doen en leerzaam, want:  ‘docendo discimus‘ –  door te onderwijzen leren we zelf.”

Innerlijk kompas

Stap voor stap verzamel je levenskennis en ervaring, in en buiten school. Zo groeit jouw wereldse wijsheid. Wij geven je ook praktische tips mee, handige ‘leefgereedschappen’. Hoe kun je je goed ontspannen of concentreren? Hoe start je een project op en geef je elkaar feedback? Hoe ga je om met elkaar? Of met hoop, teleurstelling of geld? Hoe geef je woorden aan gevoelens en gedachten? Hoe zorg je dat je alle ICT-uitda­gingen aankunt? Wij noemen dit praktisch burgerschap, zodat je een goed inner­lijk kompas op zak hebt.

We gaan ook op reis!

Ieder jaar organiseren wij buitenschoolse activiteiten. Naar een museum, op excursie naar de sterrenwacht of klassieke cultuur opsnuiven in Xanten. Vanaf klas 4 kun je deelnemen aan een uitwisseling naar Italië, Frankrijk of Canada. En als je Duits in je profiel hebt, ga je vast even buurten. Waar iedereen altijd naar uitkijkt: de Romereis! Dan ga je met alle vijfdeklassers naar deze wereldstad. Je wordt helemaal ondergedompeld in de Romeinse cultuur. Zo bekeken hebben debatwedstrijden, sporttoernooien en Olympiadefinales ook best een klassiek karakter. Dichterbij dan Rome, maar minstens net zo avontuurlijk. Lees hieronder waar Enno en Milou naar toe gingen.

Enno doet aan schermen en ging voor een wedstrijd naar Polen: “Ik miste een aantal dagen les. Dat was voor school geen probleem. Ze vonden het juist goed dat ik veel sport en meedoe aan deze wedstrijd. Er waren 164 deelnemers en ik ben 52e geworden.” Een hele prestatie!

Milou maakte een uitstapje naar de Radboud Universiteit Nijmegen: “In de vijfde heb ik het talentenprogramma van de Radboud Universiteit gevolgd. Dan volg je een vak en sluit je dat af met een tentamen. Ik koos Spaans-Amerikaanse cultuurkunde aan de Faculteit der Letteren. Ik was een lesdag per week niet op school. Dat is best veel, maar ik bleef daardoor wel gemotiveerd.”